Den får lige et nøk opad med påklædningen, når kvinden er midt i sin cyklus. På shoppingen ryger de stramme bluser, der fremhæver brystpartiet i kurven, mens sweatshirts og rullekraver får lov at blive liggende.
Et forskerhold fra University of Minnesota’s Carlson School of Management har undersøgt sammenhængen mellem forbrugeradfærd og hormonelle faktorer. De konkluderer, at kvinder under ægløsning køber mere sexet tøj, end de ellers ville gøre.
Det beretter ScienceDaily.
Men det er ikke for at lokke mændene til sig, men for at jage kvinderne væk.
»Kvinders lyst til at købe produkter, der fremhæver deres udseende, når de er mest frugtbare, skyldes ønsket om at udkonkurrere kvindelige rivaler,« siger Kristina Durante, der er forsker ved Carlson School og medforfatter på studiet.
Lokale kvinder afgør tøjvalget
Forskerholdet fandt desuden frem til, kvindens hormonelle adfærd under tøjindkøb kun er påvirket af lokale kvinder.
»Når hun skal tiltrække en passende partner, er kvinden nødt til at vurdere, hvor attraktive kvinderne i lokalmiljøet er for at afgøre, hvor iøjnefaldende hun behøver at være, hvis hun vil snappe en god mand,« fortæller Kristina Durante til ScienceDaily.
I studiet bad forskerne tre grupper af kvinder under ægløsning om at kigge på en række fotografier. Grupperne fik enten forevist billeder af attraktive lokale kvinder, uattraktive lokale kvinder, eller af kvinder, der boede over 1.000 kilometer væk. Derefter blev de alle bedt om at vælge tøj og tilbehør.
Flertallet af kvinderne i gruppen, der så på lokale attraktive kvinder, valgte mere sexet tøj end kvinderne i de to andre grupper. Den samme effekt kunne ikke spores i et kontrolforsøg med kvinder, der ikke havde ægløsning.
Producenter af tøj og kosmetik kan således begynde at spekulere i, at mange af deres kvindelige kunder fem til seks dage om måneden er hormonelt tunede i deres købsadfærd.
Resultaterne er netop blevet offentliggjort i tidsskriftet Journal of Consumer Research.