En flot kvinde i modetøj vugger ned ad Strøget i København. Hun fanger mændenes blikke.
Under den sensuelle kjole skimtes hendes lingeri. De højhælede sko giver hende en gyngende gang.
Alt tøjet fremhæver hendes kvindelighed og krop over for mændene. Men så er der tasken. Louis Vuitton-tasken.
En mode-taske, der får kvinden til at føle sig som kvinde – men som ikke får hende til at virke mere sexet på mændene.
I hvert fald hvis man skal tro forskningsadjunkt Erik Hansen-Hansen fra Danmarks Designskole og Center for Designforskning. Han undersøger hvilken rolle luksus-mode-tasker med logoer spiller i vores kultur.
»Når kvinder går med logo-tasker, henvender de sig mere til andre kvinder end til mænd,« konstaterer Erik Hansen-Hansen.
»Havde det været anderledes, ville vi se, at mænd gik mere op i taskerne som seksuelle objekter. For eksempel ville vi se pornosider på internettet, der handlede om logo-tasker.«
Mange grunde til at kvinder går med tasker
Erik Hansen-Hansens forskning viser, at kvinder går med logo-tasker af mange forskellige grunde:
- Taskerne markerer, at den, der bærer dem, tilhører et særligt køn. At hun er kvinde, ikke mand.
- De symboliserer status, fordi taskerne bliver forbundet med noget luksuriøst og dyrt.
- De symboliserer sex, fordi reklamer har vænnet os til at se mode-taskerne på smukke, erotiske modeller.
- De viser, at man er noget særligt, et individ med en særlig taske.
- Og så bliver de brugt til at opbevare makeup og andre kvindeting i.
Forsker måtte undersøge natteliv og pornosider
\ Fakta
Logo-tasker er tasker, der kommer fra kendte luksus-modehuse som Prada, Gucci og Louis Vuitton. På nogle af taskerne er modehusets logo meget tydeligt. På andre er logoerne mere skjult. Der er det kun taskens specielle form, der viser omverdenen, at den er fra et dyrt modehus.
For at finde frem til sine resultater, måtte Erik Hansen-Hansen undersøge alle de steder, taskerne kunne tænkes at spille en rolle for folk.
De populære mode-tasker har derfor bragt ham fra modeblade, ud i nattelivet og til internettets porno-sider.
»De her ting er ikke noget, man kan måle. De foregår på et mere subtilt, symbolsk plan,« fortæller Erik Hansen-Hansen.
Tasker markerer køn, men er ikke sexede
For hver af sine små undersøgelser, tilføjede Erik Hansen-Hansen en ny brik til billedet af, hvordan vi bruger og opfatter tasker med dyre mærker.
Til sidst havde han blotlagt det opsigtsvækkende paradoks:
- På den ene side går kvinder med tasker for at vise mænd, at de er kvinder.
- På den anden side synes mænd ikke, at der er noget specielt sexet ved taskerne.
Mænd tænder på andet kvindetøj
Det er mærkeligt, at tasker, der er knyttet så stærkt til kvindekønnet, ikke er sexede for mænd.
For mange andre kvinde-accessories kan tænde mænd:
- Det korte skørt
- Skoene
- Det stramme korset
- De lange støvler, der smyger sig op ad en kvindes ben
Logo-tasker fremhæver ikke kvindens krop
Der er en vigtig forskel på flertallet af kvinde-accessories og logo-tasken, fortæller Erik Hansen-Hansen.
»Korte skørter, undertøj, støvler og andre beklædningsgenstande fremhæver kvindekroppen eller modellerer den. Tøjet danner derfor potentielt grobund for en seksuel fetich. Men det gør logo-taskerne ikke på samme måde.«
\ Fakta
Seksuel fetichisme er en seksuel tiltrækning til en helt bestemt ting. Nogle feticher kan mange se det sexede i – for eksempel dameundertøj, som mænd forbinder med kvindekroppen. Andre virker mærkelige på dem, som ikke har netop den fetich – for eksempel kolde, nyfangede fisk.
»I dag uploader folk selv billeder og video på internettet og blogs, som viser, hvilken fetich de har – undertøj, ridestøvler osv.«
»Der er også mange muligheder for at skabe pornografi med logo-tasker. Men den pornografi findes bare ikke,« konstaterer Erik Hansen-Hansen.
Taske-reklamer driver af sex
Noget kunne tyde på, at kvinder – i modsætning til mænd – forbinder mode-taskerne med noget seksuelt. Når modehusene skal sælge deres tasker, laver de nemlig reklamer, der placerer taskerne i et sex-drivende univers.
»Hvis du ser på annoncer for logo-tasker og anden luksusmode, viser de altid æggende, ultra-smukke kvinder i sensuelle, forførende omgivelser.«
»Taskerne bliver på den måde indkodet med erotik. Der kommer til at knytte sig en seksuel værdi til taskerne.«
»Den seksuelle værdi opstår, fordi taskerne igen, igen og igen bliver forbundet med noget seksuelt i modereklamerne,« siger Erik Hansen-Hansen.
Arabiske kvinder udnytter taskens sex-signaler
Selvom tingene foregår på et symbolsk plan, er symbolerne tydelige over hele verden.
Gadebilleder fra alverdens storbyer viser, at kvinder overalt – fra arabiske til asiatiske lande – har forstået, at taskerne udsender paradoksale seksuelle signaler.
- På den ene side får tasken folk til at tænke på kvindelighed. Og modebranchens sex-osende taske-univers smitter af på den, der bærer logo-tasken.
- På den anden side er det som sagt svært at forklare hvorfor, der skulle være noget sexet ved tasken. Den fremhæver på ingen måde kvindernes former fysisk.
I Asien gør tasken dig diskret sexet
\ Fakta
Erik Hansen-Hansens forskning tager udgangspunkt i verdenskendt luksus-mode. Han har set nærmer på, hvordan vi opfatter mode fra mærker, som de fleste vil kalde luksuriøse. Altså modehuse som: Chanel, Dior, Prada, Gucci og Louis Vuitton.
De paradoksale seksuelle signaler bliver udnyttet af kvinderne i flere asiatiske lande. I Asien har kvinder traditionelt haft svært ved at udstille sig selv seksuelt.
Men med logo-taskerne kan kvinderne i bogstaveligste forstand holde deres seksualitet væk fra kroppen – men alligevel have den med under armen.
»I nogle asiatiske lande er kvinderne meget tilknappede. Men de kan signalere køn og seksualitet ved at gå med en logo-taske.«
»De mest opsigtsvækkende eksempler er naturligvis burka-klædte kvinder i arabiske lande, som vælger at vise deres køn ved at gå med en logo-taske,« siger Erik Hansen-Hansen.
Logotasker er fremtidens sex-symboler
Logo-taskerne er altså et meget stærkt symbol, når en kvinde vil markere, at hun er kvinde. Og symbolets styrke er så stor, at det med tiden vil ændre mænds syn på taskerne.
»Lur mig, om ikke logo-tasker bliver til seksual-objekter som tiden går. I dag hører man ikke om folk, der har fetichistisk sex med tasker.«
»Men hvem ved, hvordan vi opfatter dem om 50 år? Engang syntes mænd, at kvindehandsker var noget af det mest sexede. Så de ting ændrer sig hele tiden,« konstaterer Erik Hansen-Hansen.
Hans forskning i luksusmode og de forunderlige logo-tasker er ikke færdig. Men han har indtil videre publiceret en række artikler om emnet.