Smør eller margarine - hvad er mest usundt?
Hvis du er en af dem, der godt kan lide et godt lag tandsmør på din mad, har du måske overvejet, om det vil være sundere for dig at bruge margarine i stedet for smør. De to minder om hinanden på flere måder, men er også vidt forskellige.

Det er naturligvis en smagssag, om man foretrækker smør fremfor margarine, men før du smører en mad, kan det alligevel betale sig at tænke sig om, da der er gode og dårlige ting ved begge typer fedtstof.

Smør er lavet af mælk eller fløde og har ikke været igennem nogle kemiske processer. Til gengæld har smør, på grund af dets kemiske struktur, et meget høj niveau af mættede fedtsyrer, og en enkelt teskefuld indeholder omkring 35 kalorier.

Læs også: Fedt fra ost er sundere end smør

Margarinen derimod er lavet af planteolier, hvis kemiske struktur er forskellig fra smørrets. Den anderledes struktur i planteoliens molekyler gør, at man får umættet fedt i stedet for det mættede fedt fra smør.

Fra umættet fedt til transfedt

Planteolien i sig selv er altså sundere end smørret, men margarine bliver bearbejdet under høje temperaturer for at give det en mere fast form. Under de høje temperaturer ændrer de kemiske bindinger sig, og der dannes transfedtsyrer. Transfedtsyrerne sænker niveauet af det gode kolesterol, og du får mere af det dårlige af slagsen, hvilket øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

I videoen ovenfor får du forklaringen på, hvordan det umættede fedt bliver til transfedtsyrer.