Påvirker cykeltræning sædkvaliteten?
Man bør være opmærksom på varme og de rigtig lange cykelture, hvis man har en plan om at lave børn, vurderer fertilitetslæge og professor Peter Humaidan.

Cykeltræning og motion er godt for sædkvaliteten. Men mængden af intensiv træning kan - potentielt - kan have en negativ påvirkning, indikerer forskningen. (Foto: Shutterstock)

Cykeltræning og motion er godt for sædkvaliteten. Men mængden af intensiv træning kan - potentielt - kan have en negativ påvirkning, indikerer forskningen. (Foto: Shutterstock)

Kristian er en ivrig cykelmotionist, der tilbringer en god portion af sommeren på landevejene iført stramtsiddende lycra.

Da sommeren gik på hæld, vendte han sæsonens strabadser med en kammerat, og her faldt snakken på, om hård cykeltræning og de mange timer i sadlen påvirker sædkvaliteten.

Den undren har Kristian sendt videre til Spørg Videnskaben, og vi kommer selvfølgelig de to kammerater til undsætning, særligt fordi skribenten selv stryger land og rige rundt på den tohjulede. 

Spørg Videnskaben

Her kan du stille et spørgsmål til forskerne om alt fra prutter og sure tæer til nanorobotter og livets oprindelse.

Du kan spørge om alt - men vi elsker især de lidt skøre spørgsmål, der er opstået på baggrund af en nysgerrig undren.

Vi vælger de bedste spørgsmål og kvitterer med en Videnskab.dk-T-shirt.

Send dit spørgsmål til: sv@videnskab.dk

Spørgsmålet røg fluks videre til to erfarne fertilitetsforskere, og det viser sig, at forskningen stadig er en anelse sparsom og tvetydig på området. 

Men hos meget aktive cykelryttere, der bruger flere timer med pungen placeret på en saddel, har flere studier sporet en negativ påvirkning.

»Det er, hvad man ville forvente fysiologisk, da vi ved, at blandt andet varme påvirker mænds sædkvalitet. Man kan sige, at de studier, der er lavet indtil nu på cykling, tyder på, at hård fysisk cykeltræning påvirker sædtallet og sædcellernes bevægelighed negativt,« siger Peter Humaidan, som er fertilitetslæge og professor i reproduktion ved Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Han er aktuel med bogen ‘Supersæd’ som tager fat i, hvordan mænd kan optimere deres sædkvalitet. 

Moderat motion er generelt godt for sædkvaliteten, slår professoren fast. Det er mængden af intensiv træning, der potentielt kan have en negativ påvirkning. 

Og før du overhovedet overvejer at sætte din jernhest tilbage i stalden, så lad os slå fast: Mænds sædkvalitet påvirkes af en række faktorer, og dårlig sædkvalitet er i flere tilfælde ikke mandens egen skyld. 

Et køleskab mellem benene

Peter Humaidan beskriver mænds pung som »et elegant køleskab«, hvor temperaturen er 3,1 grader lavere end inde i kroppen.

»Det er derfor, at testiklerne hænger udenfor kroppen,« siger professoren og tilføjer:

»Når pungen udvider sig, så afgiver den varme, og så holder den testiklerne kolde. Når den trækker sig sammen i kulden, så er det for at sikre, at temperaturen er rimelig fast - så den holder temperaturen 3,1 grad koldere end inde i kroppen.«

Hvad er god sædkvalitet?
  • En sædmængde på 2 milliliter eller mere​​​​​​
  • 15 millioner sædceller for hver milliliter sæd
  • 50 procent af sædcellerne bevæger sig og er levende
  • 4 procent af sædcellerne har et normalt udseende

Kilde: Peter Humaidan

Testiklerne og sædcellerne har det bedst ved omtrent 34 graders varme, hvorimod kroppen normalt er 36,5 – 37,5 grader. Bliver de varmere, kan det påvirke det sædproducerende væv og sædcellernes bevægelighed. 

På en cykel oplever rytteren varme og en konstant friktion omkring pungen, og det kan tænkes at være en af de faktorer, som har betydning for sædkvaliteten, vurderer Peter Humaidan. Lidt ligesom sædevarme fra bilen ikke er godt for sædkvaliteten over længere tid. 

Du får en håndfuld gode råd til at få bedre sæd i en faktaboks længere nede i artiklen.

Hård cykeltræning bonner ud

Ser man på den nuværende forskning, så indikerer flere studier, at særligt intensiv cykeltræning kan påvirke antallet af sædceller og deres bevægelighed. 

  • Et ofte citeret observationsstudie fra Boston University fandt i 2010, at de deltagere, der angav, at de cyklede mindst fem timer om ugen, var mere tilbøjelige til at have et lavt sædtal og færre bevægelige sædceller end mænd, der dyrker andre former for motion.
  • I et metastudie fra 2017 - der har gennemtrawlet forskningen på området - peger resultaterne i retning af, at der er en sammenhæng mellem hård cykeltræning og et fald i antallet af sædceller og sædcellernes bevægelighed.
  • I et andet studie deltog 24 sunde fritidscyklister, hvor de gik de fra lav-intensiv cykeltræning til høj-intenstiv cykeltræning over fire måneder. Ved afslutningen af ​​undersøgelsen var sædvolumen  - sammen med sædmotilitet (bevægelse), morfologi (udseende), koncentration og det samlede antal sædceller -  blevet dårligere.
Fire hurtige til bedre sædkvalitet
  1. Skod smøgerne
  2. Dyrk regelmæssig moderat motion​​​​​​
  3. Smid bildækket
  4. Drop alkohol

Rent fysiologisk giver det mening, at hård cykeltræning med mange timer i sadlen kan påvirke sædkvaliteten, vurderer også speciallæge Niels Jørgensen.

»Moderat fysisk aktivitet er generelt godt for sædkvaliteten. Men ser man på dem, der dyrker forskellige former for hård fysisk aktivitet, så ser det faktisk ud til, at cyklingen bonner ud og trækker sædkvaliteten ned,« uddyber Niels Jørgensen, der er overlæge på Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktion. 

»Det er ikke sådan, at cykling på arbejde og motionscykling skader. Men det er, når man dyrker cykling meget intensivt over flere timer, at det kan have en negativ effekt. Så ligesom med så mange andre ting handler det om mængden,« siger Niels Jørgensen.

Forskningen er dog ikke så overbevisende, at det har givet grund til særlige anbefalinger. Niels Jørgensen mangler ligeledes at se gode videnskabelige forsøg, som påviser, at cykling skader sædkvaliteten, før han tør udtale sig skråsikkert.

Slå koldt vand i blodet

Så bare rolig: Selv om du bruger mange timer i sadlen, er det ikke ensbetydende med, at man mister evnen til at få børn, understreger Niels Jørgensen.

Studie har kigget på fertiliteten


Selvom cykling ser ud til at påvirke antallet af sædceller, kan det ikke oversættes til, at man bliver infertil af at cykle meget.

I et observatiosstudie fra 2014 lavet af britiske forskere fra University of London fandt forskerne ikke en korrelation mellem meget tid på cyklen og evnen til at opnå graviditet med sin partner.

I studiet deltog 5.000 i en online spørgeskemaundersøgelse. Studiet undersøgte en række ting: Rejsningsproblemer, lægediagnosticeret infertilitet og prostatacancer.

Forskerne undersøgte dog ikke sædkvaliteten og koncentrationen hos mændene, indvender Peter Humaidan. Og derfor kan man ikke bruge studiet til at konkludere, om cykling decideret påvirker sædkvaliteten.  

For eksempel påvirker forskellige faktorer udviklingen af dine testikler allerede i fosterstadiet i højere grad, end når de er færdigudviklede.

»Det betyder heller ikke, at man med hård cykeltræning kommer så langt ned i sædkvalitet, at det giver et fertilitetsproblem. Under normale omstændigheder producerer mænd rigtig mange sædceller, så det kan godt være, de falder lidt under cykling, men det går ikke nødvendigvis udover fertilitetschancen eller betyder noget rent praktisk.«

»Men det kan have en betydning for de mænd, der i forvejen har forringet sædkvalitet. I den gruppe kan det måske give mening at genoverveje de lange, intensive cykelture.«

Man har ikke lavet studier, der direkte kobler varme eller friktion fra sadlen til en forringet sædkvalitet. Men i flere undersøgelser af meget aktive mænd, specielt langdistanceløbere og cykelryttere, har man fundet en nedsat sædkvalitet.

En anden mulig forklaring er, at meget aktive mænd kan have en negativ energibalance, hvor man indtager mindre energi, end man forbrænder, og det kan påvirke sædkvaliteten.

I faktaboksen kan du læse mere om et andet studie, der ikke finder en korrelation mellem cykling og infertilitet. 

Overvej de helt lange cykelture

Til trods for forskningen stadig er hullet, så må den overordnede konklusionen være, at man bør være opmærksom på varme og de rigtig lange cykelture, hvis man har en plan om at lave børn, vurderer Peter Humaidan.

Der findes ingen gylden regel for, hvor mange timer man kan sidde i sadlen, uden at sæden tager skade. Og det, der virker for én, virker måske ikke for en anden. 

Men en god rettesnor kan være at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om en halv times fysisk aktivitet om dagen ved moderat eller høj intensitet.

»Har man et aktivt ønske om graviditet, kan man holde en pause med intensiv sport tre måneder før – og gå over til moderat intensitet, for der ser man ikke en negativ effekt. Det er, når man kommer op i mange timer, man begynder at se en forringet sædkvalitet,« uddyber Peter Humaidan.

- Er der nogle råd, man kan give, hvis man nu alligevel cykler langt?

»Det kan give mening at stå af cyklen på de længere ture. Så får man også en stillingsændring, i stedet for at sidde krummet sammen med testiklerne helt oppe i lysken.«

»Så kommer du op og stå, testiklerne kan komme til at hænge frit, og temperaturen aftager.«

Og man kan forestille sig - baseret på erfaringer fra andre områder - at få sunde sædceller tilbage relativt hurtigt, tilføjer han. Det tager nemlig omtrent tre måneder for en sædcelle at blive fuldt moden, og en mand producerer cirka 1000 sædceller i sekundet hele livet. 

»Hvis man holder op med hård intensiv cykeltræning i dag, så vurderer jeg, at man vil kunne se positivt resultat allerede efter omkring tre måneder, for det tager godt og vel 64 dage for en sædcelle at gennemgå alle udviklings-og modningstrin.«

Tak til Kristian

Således klogere siger vi tak for det gode spørgsmål til Kristian, og kvitterer naturligvis med en T-shirt.

Hvis du selv sidder med et spørgsmål, som videnskaben potentielt kan svare på, så send det til sv@videnskab.dk

Mangler DNA-studier

En vigtig pointe er, at man ikke kun bør se på kvantitet, altså mængden af sædceller, men også kvalitet – og med kvalitet menes sædcellens arvemateriale (DNA). 

For antallet af sædceller - og deres fart - siger ikke ret meget om cellernes kvalitet og evne til at befrugte et æg, uddyber Peter Humaidan.

Her skal man i højere grad vende snuden mod de såkaldte DNA-brud. Det siger om noget, hvorvidt  DNA’et i sædcellerne er beskadiget.

Antallet af brud i sædcellens DNA har stor betydning for det befrugtede ægs muligheder for at udvikle sig til en graviditet, og hvis mere end 20% af sædcellerne har DNA skade påvirker det mandens fertilitet negativt.

Ligger tallet over 30 procent, vil det svært at opnå graviditet, siger Peter Humaidan.

»Når det kommer til intensiv cykling, er der ikke noget forskning i netop DNA-brud lige nu. Men jeg ville forvente, at man ville finde en forhøjet DNA-skade, fordi vi ved, at DNA-skade optræder ved forhøjet temperaturer, som man også ser det efter en længerevarende febertilstand« beretter Peter Humaidan.

»Så der er brug for mere forskning på området, før man kan sige noget mere sikkert,« slutter han. 

Forskel på kvalitet og kvantitet

Der er forskel på at være infertil og at have nedsat sædkvalitet.

Hvis man se nærmere på den fertile sæd, så opdeles sæd i to selvstændige analyser – sædens kvantitet og kvalitet.

Sædens kvantitet handler blandt andet om antallet af sædceller, hvordan ser sædcellerne ud, hvordan og hvor godt svømmer de, og hvor mange gode og befrugtningsdygtige svømmere er der reelt. Den kvantitative sæd fortæller ikke noget om selve sædkvaliteten.

Sædens kvalitet beskriver andelen af sædceller med DNA-skade. DNA-skader i sæden er bl.a.  livsstilsrelaterede på , og jo susundere en livsstil en mand har, desto færre DNA-skader har sæden.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om, hvorfor denne 'sort hul'-illusion narrer din hjerne.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk