Om forfatteren

Andreas Lieberoth

ph.d., Lektor, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

Forsker i lærings og spils psykologiske egenskaber med hjælp fra neurovidenskab, mediepsykologi og andre fagkrydsninger.
Spildesigner når der er tid.
Jeg arbejder med spil der er designet til kommunikation, læring, motivation og forskning.
Mine cases sværmer om den måde spillene bevæger sig væk fra skærmmediet, og ud i den fysiske og sociale virkelighed.
Mere generelt interesserer jeg mig for alle slags gaming uanset formål og platform, og de psykologiske mekanismer der gør dem engagerende.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Kan spil forbedre din hjerne?

Hvis bare du træner din hjerne med særlige spil bliver den en større og stærkere. Det er i al fald påstanden fra en række selvhjælpsfolk. Men holder det? Kan spil designes til at gøre os klogere og holde hjernen sund?

aeldre_demens_alzheimers_computerspil_kan_spil_forbedre_din_hjerne

Problemet set fra et hjerneforskningsperspektiv er bare, at de fleste hjernetræningsspil næppe ændrer hjernen mere end enhver anden aktivitet. Der er ikke noget nyt i samtaler, Tetris, talgåder og Scrabble. (Foto: Colourbox)

Annonce:

\ Video

Video, video, video!

Foretrækker du at se historierne udfolde sig i levende billeder? Så tjek vores seneste videoer, eller følg Videnskab.dk på YouTube.

Find flere videoer

\ Podcast

På med hørebøfferne!

Luk øjnene, og lad forskernes viden strømme ind ad øregangen. Her finder du Videnskab.dk's seneste podcasts.

Lyt til flere podcasts