Sponseret af Syddansk Universitet

Syddansk Universitet og Videnskab.dk samarbejder om at bringe videoer med forskningsformidling.

Forbrugerne må punge ud, hvis den farlige MRSA-bakterie skal udryddes
Professor Hans Jørn Kolmos fra Syddansk Universitet efterlyser handling fra myndighederne og velvilje fra forbrugerne, hvis spredningen af MRSA-bakterien skal bremses.

Medierne bugner af historier om den farlige MRSA-bakterie, der spredes fra svin til mennesker.

Men bakterien er faktisk oprindeligt en menneskelig stafylokokbakterie, som hos svin er blevet resistent overfor en lang række medikamenter.

Hans Jørn Kolmos forklarer i filmen ovenfor, hvor bakterien stammer fra, hvordan den har udviklet sig, og hvad man kan gøre ved den.

MRSA blev allerede opdaget for fem-seks år siden

Svin smittet med MRSA 398 er ikke syge, og de fleste mennesker, der får bakterien, udvikler heller ikke symptomer. Men nogle gør, og de kan blive alvorligt syge.

»Hvis bakterien går i blodet, er det alvorligt. Så er risikoen for at dø helt op til mellem 25 og 40 procent,« fortæller Hans Jørn Kolmos.

Allerede for fem-seks år siden forudså Hans Jørn Kolmos og hans forskerkolleger den udbredelse af bakterien, som vi ser i dag. Og nu er det i allerhøjeste grad tid til handling.

»Det er et langt sejt træk at spole udviklingen tilbage. For det første kræver det, at fødevare- og sundhedsmyndighederne arbejder sammen og stiller krav til svineproducenterne,« mener Hans Jørn Kolmos.

Forbrugerne kommer til at betale

Ifølge ham er vejen frem at screene svinebesætningerne for smittede dyr og samtidig indføre restriktioner for handel med smittede smågrise. På den måde kan man få skabt nogle rene avlslinjer og isolere besætninger med smittede dyr.

»En omlægning af driften koster penge. Og det er forbrugerne, der kommer til at betale. Men de bør også være villige til at betale en lidt højere pris for bedre kvalitet. En højere pris giver måske også et mindre kødforbrug, hvilket har den positive sideeffekt, at risikoen for åreforkalkning og tarmkræft mindskes,« siger Hans Jørn Kolmos.