Ledelseskursus til læreren forbedrer elevernes karakter
18 august 2015

KORT NYT FRA DANSKE FORSKNINGSINSTITUTIONER:

Det giver en målbar gevinst på elevernes indlæring, hvis læreren kommer på et kursus i, hvordan man leder et klasselokale, skriver Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) i en pressemeddelelse.

»Når læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse, så bliver eleverne en hel del bedre til at koncentrere sig,” fortæller professor og projektleder Anders Holm fra Københavns Universitet og SFI i pressemeddelelsen.

Forskerne fandt i den nye undersøgelse frem til, at et kursus i 'anerkendende klasseledelse' forbedrede koncentrationsevnen i klasselokalet med fire procent. Drengene i klassen fik tilmed tre procentpoint flere rigtige svar i en læsetest.

Resultatet er udgivet i rapporten Effekter af klasseledelse på elevers læring og trivsel.

Rapporten koster 170 kroner, men det er også muligt at se en gratis sammenfatning af rapportens hovedpunkter på SFI's hjemmeside.

Konklusionen i det nye studie bygger på et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng, hvor en tilfældigt udvalgt gruppe af lærere fik et kursus i anerkendende klasseledelse og blev sammenholdt med en gruppe, der ikke havde fået kurset.

Dermed omfatter studiet i alt 1.160 elever og 52 lærere fra 22 skoler fra hovedstadsområdet.

»Så det er på et ret højt evidensniveau. Enhver forskel mellem de to grupper kan tilskrives effekten af interventionen,” vurderer Anders Holm i pressemeddelelsen.

Læs også:

Børn, der bliver kørt til skoe, koncentrerer sig dårligere

Stor forskel på dårlig psykisk trivsel fra skole til skole

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

on

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.