It styrker de fagligt svage gymnasieelever
21 juni 2014

KORT NYT FRA DANMARK

Gymnasielærere har i en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet svaret på, hvordan de oplever brugen af it-værktøjer i undervisningen.

Lærerne vurderer blandt andet, at niveauet for de fagligt svage elever er steget. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

»Undersøgelsen viser, at det er nogle meget grundlæggende betingelser for undervisningen, der er ved at ændre sig som følge af pædagogisk udnyttelse af de nye teknologiske muligheder. For eksempel muliggør teknologien en bred vifte af kommunikationsmuligheder mellem elever og elever og lærere¬ i princippet døgnet rundt. Dokumenter kan let deles, redigeres og samskrives på nye måde, ligesom produktioner af lyd og video er blevet del af undervisningen,« forklarer Helle Mathiasen, projektleder og professor ved Aarhus Universitet i pressemeddelelsen.

Ifølge undersøgelsen oplevede 72 % af lærerne, at it bidrager til at løfte de elever, der karaktermæssigt ligger på et 4-tal eller derunder.

Samtidig vurderede 80 % af lærerne, at it-værktøjer i nogen/væsentlig/meget høj grad øger det faglige niveau, for de elever, der ikke siger så meget i timerne.

»Når eleverne bruger sociale medier og egne podcast og video-produktioner i fagene kan det understøtte de stille elevers mulighed for at få en stemme med i undervisningen, « forklarer Helle Mathiasen i pressemeddelelsen.

Læs også: 

Gymnasielærere bør udfordre elever i it

Hvorfor flopper så mange statslige IT-projekter?

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

aml

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.