»Da vi startede Videnskab.dk tilbage i 2008, satte vi os blandt andet som mål at vinde Anders Bording-prisen. Det har vi gjort nu. Jeg er pavestolt.«
En meget glad chefredaktør for Videnskab.dk, Vibeke Hjortlund, har netop modtaget medieprisen Anders Bordings specialpris for »at få unge til at interessere sig for forskning og for gennem 10 år at have bidraget til at højne niveauet for videnskabsjournalistik i Danmark«.
\ YouTube-kanaler til unge
Vidste du, at Videnskab.dk også når unge med forskningsbaseret viden gennem to kanaler på YouTube?
1) Skønhedslaboratoriet giver tips og fakta om krop og skønhedsprodukter. Findes også på Instagram.
2) Newgame – kanal om gaming, herunder tip, analyser og hvad virkelighedens naturvidenskab siger til spillenes verden
Du kan også følge Videnskab.dk på Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter.
Sådan lød begrundelsen fra prisjuryens formand, tidligere chefredaktør for Jyllands-Posten Pierre Collignon, under dagens prisuddeling på Københavns Rådhus af i alt tre forskellige Anders Bording-priser.
»Det er et medie, der har løftet hele dansk presses dækning af sit fagområde,« tilføjede Pierre Collignon fra talerstolen på Københavns Rådhus.
Anders Bording-priserne er særlige hædersbevisninger til danske specialmedier. De bliver uddelt af foreningen Danske Medier, der er samlingspunkt for 300 medievirksomheder med tilsammen omkring 1.000 medier i Danmark.
Unge vil have høj kvalitet
Ifølge Vibeke Hjortlund har Videnskab.dk siden åbningen i 2008 arbejdet målrettet på at højne kvaliteten af indholdet og nå ud til de unge med det.
Stik modsat, hvad fordommene nogle gange har lydt, er det oplevelsen på Videnskab.dk, at unge efterspørger indhold, der er forståeligt, troværdigt og samtidig har høj kvalitet.
»Der er lagt mange kræfter i at indfri ambitionerne, og derfor er det ekstra dejligt at få den anerkendelse, der ligger i at blive hædret med den helt ekstraordinære Anders Bording-særpris af vores fagfæller,« siger chefredaktøren.
Vigtigt at klæde brugerne på i en tid med løse påstande
Vibeke Hjortlund glæder sig især over at modtage prisen i en tid, »hvor kvalitetsmedier generelt er under pres, og internettet flyder over med useriøse og direkte misvisende påstande, forklædt som forskning«.
\ Videnskab.dk’s brugere
Hver måned besøges Videnskab.dk af 900.000 unikke brugere.
Over 40% af brugerne er under 30 år, og omkring halvdelen af disse er 7-19 år gamle.
»Vi arbejder målrettet med at klæde brugerne på til at forholde sig kritisk og stille spørgsmål – også til historierne om, hvad ny forskning nu viser. Det har vi senest gjort ved at lancere et manifest; en guide til, hvordan man bedst navigerer i forskningsnyheder.«
»Vi vil hjælpe vores brugere til at gennemskue, om et forskningsresultat er overdrevet eller vildledende eller måske i modstrid med al anden viden på området. De skal være klar over, at forskningsresultater ikke repræsenterer den evige sandhed, men er den bedste viden, vi har lige nu,« siger Vibeke Hjortlund.
»Ved at styrke brugernes kritiske tænkning og videnskabelige dannelse, skærper vi samtidig kravene til os selv og styrker både vores egen og forskernes troværdighed.«
Også priser til Danwatch og Ingeniøren
Anders Bording-priserne bliver uddelt til danske specialmedier, som har gjort sig særligt bemærket i det forgangne år med:
- et stykke journalistik (Journalistprisen, i år til Magnus Bredsdorff og Steffen McGhie fra Ingeniøren for kritisk serie om alvorlige problemer med Danmarks nye signalprogram til jernbanerne),
- en særlig medieindsats (Medieprisen, i år til Danwatch for undersøgende journalistik om bl.a. menneskerettigheder) eller
- mere generelt som helstøbt medie (Juryens særpris).
Det er blot anden gang, Juryens særpris bliver uddelt. Sidste år gik den til Altinget for blandt andet at have udviklet en bæredygtig forretningsmodel.
I 2017 var Videnskab.dk nomineret til Medieprisen.
Specialprisens jury bestod i år af Pierre Collignon, Bo Mikael, Claus Skovhus og Lisbeth Langwadt.