Se alternativerne til Armstrongs rumdragt

VideoDer var ikke blot hård konkurrence om at blive det første menneske på Månen - det var lige så svært at komme i betragtning til at blive den første rumdragt. Se NASA's arkiverede optagelser af de alternative bud.

21. juli 1969 satte Neil Armstrong som det første menneske fod på Månen. Det gjorde han i en rumdragt, som var lavet af firmaet Playtex, og som han selv beskrev sådan her:

»Den var modstandsdygtig, pålidelig og næsten behagelig.«

Men vidste du, at den verdenskendte dragt var oppe imod nogle hårde konkurrenter (bogstavelig talt)?

Rumdragter blev testet for mobilitet

Neil Alden Armstrong (født 5. august 1930), amerikansk astronaut, blev det første menneske, der betrådte Månen 21. juli 1969.

Armstrongs første ord fra Månen var: »Houston, her er Stilhedens Base. Ørnen er landet.«

I denne video kan du se en række af NASA’s egne, arkiverede optagelser af mobilitetstest for alternative forslag til Armstrongs rumdragt. Flere af dem er temmelig stive i deres design, fremgår det af videoen.

Blandt andet testes dragterne for, hvor gode de er til at lave armbøjninger i - hvis man lige skulle få brug for det på sin månevandring.

Musikken i den underholdende video er fra bandet One Ring Zero’s album med det meget passende navn ’Planets’.

Godt produceret!!

Kanon video - underholdende og lærerig.

Nu så det ud til at de fleste forslag var bevægelige. Tror nu de er gået efter design - de har valgt den der pænest ;)

Og selvfølgelig skal man kunne spille baseball på månen!!!

• Danske studerende står bag kæmpe NASA-succes

Verden over har medier, kendisser og rumnørder beundret en NASA-film, som viser Månens dans rundt om Jorden. Bag succesfilmen står danske forskere, som netop er blevet hædret af NASA for deres indsats.
  • Danskere slår vild lys-rekord

Danske forskere har slået verdensrekorden i at skubbe lys ud i det såkaldte infrarøde bølgelængdeområde gennem en optisk fiber. Deres laserteknik kan bl.a. bruges til at diagnosticere cancer og kontrollere fødevarers kvalitet.
  • Professor: Sådan finder man ud af, hvem der skød MH17 ned

For to måneder siden styrtede Malaysia Airlines-flyet MH17 ned og 298 passagerer mistede livet - og vi ved stadig ikke, hvem der gjorde det. Men det er faktisk muligt at finde ud af, hvad der egentlig skete.