Se alternativerne til Armstrongs rumdragt

VideoDer var ikke blot hård konkurrence om at blive det første menneske på Månen - det var lige så svært at komme i betragtning til at blive den første rumdragt. Se NASA's arkiverede optagelser af de alternative bud.

21. juli 1969 satte Neil Armstrong som det første menneske fod på Månen. Det gjorde han i en rumdragt, som var lavet af firmaet Playtex, og som han selv beskrev sådan her:

»Den var modstandsdygtig, pålidelig og næsten behagelig.«

Men vidste du, at den verdenskendte dragt var oppe imod nogle hårde konkurrenter (bogstavelig talt)?

Rumdragter blev testet for mobilitet

Neil Alden Armstrong (født 5. august 1930), amerikansk astronaut, blev det første menneske, der betrådte Månen 21. juli 1969.

Armstrongs første ord fra Månen var: »Houston, her er Stilhedens Base. Ørnen er landet.«

I denne video kan du se en række af NASA’s egne, arkiverede optagelser af mobilitetstest for alternative forslag til Armstrongs rumdragt. Flere af dem er temmelig stive i deres design, fremgår det af videoen.

Blandt andet testes dragterne for, hvor gode de er til at lave armbøjninger i - hvis man lige skulle få brug for det på sin månevandring.

Musikken i den underholdende video er fra bandet One Ring Zero’s album med det meget passende navn ’Planets’.

Godt produceret!!

Kanon video - underholdende og lærerig.

Nu så det ud til at de fleste forslag var bevægelige. Tror nu de er gået efter design - de har valgt den der pænest ;)

Og selvfølgelig skal man kunne spille baseball på månen!!!

• Kvantehukommelse - en nål i en høstak

KRONIK: I de seneste år har forskere arbejdet intenst med udviklingen af en såkaldt kvantecomputer, som kan udnytte nogle af kvantefysikkens mest mystiske egeskaber til at løse svære problemer hurtigt.
  • Dansk center forebygger udmattede vindmøllevinger

I Lyngby ligger Nordens største testlaboratorium. Her kan vindmøllevinger gå til eksamen i holdbarhed, så materialet, de er lavet af, kan gøres bedre til at klare efterårsstormenes rusketure. Alle led fra den største konstruktion til det mindste molekyle studeres.
    Bringes i samarbejde med Det Strategiske Forskningsråd
  • Hubble har fundet nyt mål for Pluto-rumsonde

Efter lang tids søgen, har Hubble-rumteleskopet fundet tre objekter, hvor en af disse kan blive det næste mål for rumsonden New Horizons.
    Bringes i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium