Udleder elbiler også mindre CO2 end benzin- og diselbiler, hvis produktionen af bilen medregnes?
Ja, konkluderer et nyt studie ifølge ScienceAlert.
Videnskab.dk har tidligere behandlet emnet i artiklen ‘Er elbiler bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler?’. Her stiller en læser spørgsmålstegn ved, om ikke den totale CO2– udledning for en elbil overgår den mængde CO2, man sparer, når man kører i bilen.
Til det spørgsmål svarede den danske forsker Niels Buus Kristensen, som er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo:
»Tages der udgangspunkt i gennemsnitlig dansk strømproduktion, der allerede er baseret på en stor andel vedvarende energi, og som frem mod 2030 vil blive endnu grønnere, da udleder en elbil købt i dag betydeligt mindre end en effektiv dieselbil.«
Nu bakker spritnye tal ifølge ScienceAlert altså den danske forsker op.
På baggrund af data fra 59 forskellige regioner i verden, som udgør 95 procent af verdens transport- og varmeefterspørgsel, har forskere fra blandt andet det hollanske Radboud University regnet sig frem til, at elektriske biler – i det samlede regneskab – udleder mindre CO2 i langt de fleste af de undersøgte områder.
Hos vores nordiske naboer Sverige og Finland for eksempel kommer en stor del af landenes elektricitet fra vedvarende- og atomenergi.
I løbet af en elbils levetid vil den i disse lande udlede 70 procent mindre carbon end en tilsvarende størrelse benzinbil – det er altså, når alle forhold tages i betragtning.
Kun i få lande som Polen gælder dette ikke, fordi størstedelen af landets elektricitet stadig produceres af kul.
»Vi har på det seneste oplevet mange diskussioner om dette, hvor meget misinformation cirkulerer. Nu har vi et solidt studie, som kan fordrive myterne,« understreger Florian Knobloch, som er ph.d. i miljøvidenskab ved Radboud University i Holland og førsteforfatter til studiet, ifølge ScienceAlert.
Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature Sustainability.