Danske rumforskere får NASA-medaljer
Flere danske forskere har fået tildelt prestigefyldte medaljer af den amerikanske rumfartsorganisation NASA.

Danske Kristin Kruse Madsen fik en ph.d.-grad ved Københavns Universitet i 2007 og rejste derefter til USA for at forske. Hun er netop blevet belønnet med en prestigefyldt medalje af NASA for sit bidrag til NuSTAR-missionen, som ser på universet med 'røntgenøjne'. (Privatfoto)

Den amerikanske rumfartsorganisation NASA har uddelt ikke færre end to individuelle medaljer og en gruppe-pris til danske forskere.

Seniorforsker Kristin Kruse Madsen og professor John Leif Jørgensen har hver især modtaget en medalje for en 'exceptionel præstation', der har bidraget til NASAs missioner.

»Det er en ære. Medaljen er en 'big deal', som de siger herovre, så jeg er rigtig glad,« siger danske Kristin Kruse Madsen, som er seniorforsker ved Space Radiation Laboratory på det amerikanske California Institute of Technology (Caltech).

Hun har modtaget prisen for sit bidrag til den amerikanske NuSTAR-mission, som sendte et røntgen-teleskop ud i rummet for to år siden.

To danskere får samme medalje

Medaljen, som Kristin Kruse Madsen har modtaget, bærer mere præcist navnet 'NASA Exceptional Public Achievement Medal'.

Ordet 'public' hentyder til, at medaljen uddeles til personer, som ikke er direkte ansat af NASA eller amerikanske myndigheder, men som alligevel bidrager til NASAs missioner gennem deres forskning.

Den anden modtager af NASAs 'Exceptional Public Achievement'-medalje var John Leif Jørgensen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

»NASA uddelte to af den slags medaljer, og begge gik til danskere. Det er ret vildt, vil jeg sige,« lyder det fra John Leif Jørgensen, som er professor og leder af afdelingen for Måling og Instrumentering på DTU Space.

Film gav to NASA-priser

John Leif Jørgensen modtog sin medalje med begrundelsen, at han havde udført en »exceptionel præstation i udformningen, produktionen og den offentlige udgivelse af en film over Jord-Måne-systemet set fra rumfartøjet Juno.«

Samme film, som viser Månen kredse rundt om Jorden, gav også anledning til en såkaldt 'Group Achievement Award' - et diplom, som ifølge NASA gives for »en fremragende gruppepræstation, der har bidraget væsentligt til NASAs mission.«

Her lød begrundelsen, at forskerne bag filmen havde opnået en »fremragende teknisk bedrift i billedbehandling, produktion og frigivelse af den fængslende (…) Jord-Måne-film.«

Du kan se filmen og læse meget mere om DTU-forskernes produktion af filmen i denne artikel.

Skulderklap til folk bag rumforskning

Uddelingen af NASAs priser er ifølge Kristin Kruse Madsen et vigtigt skulderklap til de forskere, som ellers normalt ikke får meget anerkendelse for deres bidrag til rummissioner.

John Leif Jørgensen fra DTU (i midten) modtager sin medalje, som bliver overrakt af NASA-forsker og astronaut John Grunsfeld (til højre) og NASA-direktør Charles Elachi (til venstre). (Foto udlånt af John Leif Jørgensen)

»Der er mange folk, som arbejder enormt hårdt i baggrunden, og som sørger for at bygge instrumenterne til en mission og få det hele til at fungere.«

»Men de kan nemt blive lidt glemt, når der kommer store videnskabelige resultater ud af missionen. Derfor er det rigtig rart at få noget anerkendelse for sin indsats,« siger Kristin Kruuse Madsen.

Hun fik selv sin medalje for at opfinde en metode, som gør slørede billeder taget af NASAs NuSTAR-satellit skarpere.

Gør slørede billeder skarpe

NuSTAR-satellitten har et røntgen-teleskop ombord, og med det forsøger satellitten at fravriste hemmeligheder fra mystiske fænomener såsom sorte huller, supernovaer og røntgenstråler.

»Teleskopet har en lang mast, hvor optikken sidder i ene ende og en detektor i den anden ende. Masten bevæger sig hele tiden lidt frem og tilbage, så når man prøver at tage et billede, bliver det sløret og ikke særlig pænt.«

»Så det, jeg har gjort, er, at designe og implementere en metode, som tager mastens bevægelse ud af billedet, så det bliver skarpt,« forklarer Kristin Kruse Madsen.

I NASAs formulering hedder det mere specifikt, at Kristin Kruse Madsen fik sin medalje for en »exceptionel præstation i at udvikle algoritmer til instrumentsimuleringer (…) som gjorde det muligt for NuSTAR at nå sine videnskabelige mål.«

I alt uddelt 215 priser

Selvom det ikke er en del af begrundelsen for hendes medalje, har Kristin Kruse Madsen faktisk også bidraget til NuSTAR-missionen ved at hjælpe med at bygge satellittens røntgen-apparatur.

»Instrumentet består af røntgen-optik, der er belagt med en film, der gør det muligt at reflektere røntgen. Jeg designede disse film, og de blev fremstillet i Danmark,« fortæller Kristin Kruse Madsen, som tilføjer, at det var seniorforsker Finn Christensen fra DTU Space, der stod for fremstillingen.

Da Kristin Kruse Madsen og John Leif Jørgensen fik overrakt deres NASA-medaljer i USA, blev der ved samme lejlighed uddelt i alt 215 priser, fortæller Kristin Kruse Madsen.

»Halvdelen af dem gik til grupper. Når det gælder personlige awards, blev der kun givet medaljer i to kategorier til folk, som ikke arbejder for NASA – det er kategorierne 'Public Service' og 'Public Achievement'. Så jeg var ret overrasket, da jeg så, at det var John og jeg, som fik de to priser under 'Public Achievement',« fortæller Kristin Kruse Madsen.

I 2012 var danske DTU-forskere også blandt modtagerne af NASAs 'Group Achievement Award' for deres bidrag til at bygge instrumenter til Juno-missionen.