Ødelæggelser som 1.000 atombomber: Det ville ske, hvis en asteroide ramte Jorden
Kilde:
06 maj 2019

29. april 2027 står planeten Jorden overfor en forfærdelig tragedie.

En asteroide, der måler 60 meter i diameter, har kurs mod Central Park i New York med en vanvittig fart på 18 kilometer i sekundet.

Bare rolig! Scenariet er hypotetisk.

Men det kan blive virkelighed en dag, og derfor har NASA simuleret, hvad der kunne ske, hvis en kæmpe asteroide en dag har kurs mod Jorden, skriver Science Alert.

LÆS OGSÅ: NASA simulerer: Hvad gør vi, hvis en kæmpe asteroide har kurs mod Jorden?

Eksperimentet forløb nogenlunde sådan her:

I eksperimentet bliver den hypotetiske asteroide opdaget 26. marts 2019, så menneskeheden har 8 år til at finde en løsning, inden den nærmer sig 29. april 2027.

I det hypotetiske scenarie stabler NASA i 2021 en undersøgende rekognoscerings-mission på benene, så man kan få et mere detaljeret billede af asteroiden.

I 2024 sender man yderligere 3 rumsonder direkte mod asteroiden for at afrette den.

Det lykkes til dels, men en sten på 50 til 80 meter i diameter knækker af og har stadig kurs mod Jorden.

Amerikanerne overvejer at angribe asteroiden med en atombombe for at aflede den, men det bliver aldrig til virkelighed på grund af politiske uenigheder.

I stedet må 10 millioner amerikanere evakueres, inden asteroiden - med samme kraft som 1.000 atombomber af den type, der blev brugt mod Hiroshima - udjævner alt i en 15 kilometer radius fra Central Park i New York og jævner Manhattan med jorden.

Ifølge forskerne sprænger kollisionen vinduer i en afstand på 45 kilometer, og ødelæggelserne strækker sig 68 kilometer fra epicentret.