Duft i Virtual Reality gjort til virkelighed i nyt studie
Svenske forskere har udviklet et Virtual Reality-spil, hvor du kan træne dine evner som vinkender.
Duft i computerspil gjort til virkelighed i nyt studie

Svenske forskere har gjort Virtual Reality endnu mere virkeligt. (Billede: Pexels) 

Svenske forskere har gjort Virtual Reality endnu mere virkeligt. (Billede: Pexels) 

Forestil dig, at du tager et par Virtual Reality-briller ned foran øjnene. Pludselig befinder du dig ikke længere i din stue, men i en virtuel vinkælder. 

Foran dig står pixelerede vinglas på række. Du samler et af dem op, og da du holder det foran din næse, fyldes dine næsebor med duften af frugtig vin og noter af kirsebær. 

Du sætter vinglasset ned igen, og med din virtuelle hånd samler du et andet op. Men denne duft er syrlig og dufter af citron og syrener. 

Indtil nu har computerspil været begrænset til, hvad vi kan se og høre. Men i et Virtual Reality-spil har svenske forskere introduceret en tredje sans: Lugtesansen.

I et nyt studie præsenterer de spillet og det såkaldte 'olfaktometer' - en duftmaskine til VR-sættet, der forbundet med VR-brillerne kan give spilleren i forskernes spil mulighed for at dufte til alskens forskellige vine i det virtuelle rum. 

Duft i computerspil gjort til virkelighed i nyt studie

I spillet skal du dufte til vine og gætte på aromaerne. Olfaktometeret kan vel og mærke kun producere dufte ved at kombinere fire forskellige ingredienser - og kan altså ikke lave yderligere dufte udover det. (Billede: Jens Lasthein/Stockholm University) 

Spillet »baner vejen for udviklingen af ​​helt ny lugtbaseret spilmekanik,« siger Simon Niedenthal, der er en af forskerne bag, i en pressemeddelelse.

»Vi håber, at de nye tekniske muligheder [som studiet eksemplificerer, red.] vil føre til, at dufte får en vigtigere rolle i spiludviklingen,« tilføjer Jonas Olofsson, professor i psykologi og leder af forskningsprojektet ved Stockholms Universitet, i pressemeddelelsen.

Sådan ser spillet ud. Det hedder 'Nosewise Wine Game'. (Video: Peter Lundén)

Professor: Bliver ikke fast del af computerspil 

Det er dog ikke alle, der deler forskernes optimisme for duftfyldte videospil i fremtiden.

Ideen med at inddrage duft i computerspil og andre virtuelle medier er gammel, men er aldrig slået igennem, fortæller Jesper Juul, der er professor i computerspil på Kunstakademiets Designskole.

Og det kommer formentlig heller ikke til at blive bredt udbredt i en nær fremtid, vurderer han.

»Duft er en langt mere omfattende oplevelse sammenlignet med syn eller hørelse, og det kan være lidt for voldsomt i et computerspil,« siger han til Videnskab.dk 

»Dertil handler computerspil ofte om ting, man ikke rigtig har lyst til at dufte til. Tænk på monstre, zombier eller soldater i skyttegrave. Det er lugt af død, forrådnelse eller afføring, som de fleste nok helst vil være foruden,« siger Jesper Juul. 

Duft i computerspil gjort til virkelighed i nyt studie

Olfaktometeret består af fire forskellige ventiler, der hver er forbundet til samme rør. I midten er der en ventilator, der puster duften ud. Ved hjælp af computeren kan spilleren styre de fire kanaler, så de åbner sig i forskellig grad og giver forskellige blandinger af duft. (Billeder: Øverst: William Fredborg/Stockholm Universitet. Nederst: SCI LAB) 

Jesper Juul kan dog godt forestille sig, at olfaktometeret kunne blive brugt i visse nichemarkeder.

»Duftmaskinen kunne måske bruges i særlige spil, der var centreret om denne gimmick. Lidt ligesom spillet Wii Sport, hvor det at bevæge et joystick fysisk er en del af spillet. Eller som de steder, hvor man kan prøve Virtual Reality som en del af en kunstudstilling,« siger han og understreger:

»Men generelt tror jeg ikke, at computerspil-mediet ville få meget ud af at inddrage lugtesansen. Jeg tror heller ikke, det bliver en del af VR-sættet derhjemme.«

Kan hjælpe med at træne lugtesansen

I pressemeddelelsen foreslår forskerne, at man kan bruge den nye teknologi til lugtetræning. 

»På samme måde, som et normalt computerspil bliver sværere, jo bedre spilleren bliver, så udfordrer duftspillet også spillere, der allerede har en følsom næse. Det betyder, at duftmaskinen endda kan bruges til at træne vinsmagere eller parfumører,« siger Jonas Olofsson.

Dertil ser Jesper Juul, ligesom forskerne bag, også et potentiale ved olfaktometeret i at genoptræne lugtesansen hos dem, der har mistet den, eksempelvis efter at have været smittet med coronavirus. 

Og hvis du har adgang til en 3D-printer, kan du prøve det selv. Forskerne har gjort spillet og designet af olfaktometeret offentligt tilgængeligt, således du kan 'printe det ud'.

Studiet er udgivet i tidsskriftet International Journal of Human-Computer Studies.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk