Blind mand får dele af synet tilbage efter banebrydende behandlingsmetode
Blind mand 40 år ny behandling synet tilbage

En mand har ved hjælp af genterapi og særlige briller fået dele af synet tilbage. (Foto: Jose-Alain Sahel/Botond Roska/Nature Medicine)

26 maj 2021

En blind franskmand har ved hjælp af en ny behandlingsmetode kaldet ‘optogenetik’ fået dele af synet tilbage.

Ved hjælp af genmodificerede celler og en speciel lysstimulerende brille kan manden igen se og genkende forskellige objekter.

Det skriver The Guardian.

Den 58-årige mand mistede synet for 40 år siden, efter den arvelige øjensygdom retinitis pigmentosa medførte tabet af de lysfølsomme celler i hans nethinder.

Forskerne håber at kunne gendanne synet hos folk med denne sygdom med den nye teknik, der fungerer ved at injicere personen i øjet med en harmløs genmodificeret virus, som bærer de genetiske instrukser til at fremstille et bestemt lysfølsomt protein, som normalt findes i alger.

De genetiske instrukser bæres til gangliecellerne (nerveceller) i øjet, som begynder at producere det lysfølsomme protein udenom de ødelagte celler i nethinden og på den måde gør, at visuel information kan sendes til hjernen.

Behandlingen kræver dog, at de genmodificerede celler udsættes for lys i en bestemt bølgelængder. Her får cellerne hjælp af et par briller, der optager billeder i realtime og omdanner dem til lysimpulser med den specifikke bølgelængde, cellerne kan opfange, så manden kan se.

Forsøg, hvor den førhen blinde mand skal genkende forskellige objekter. (Video: Institut de la vision)

Men det tager tid, før øjencellerne begynder at producere proteinen og for hjernen at lære det nye system. Derfor kan manden endnu ikke genkende ansigter, men det vil formentlig komme med tiden, ifølge forskerne.

»Jeg tror, at et nyt videnskabeligt felt er ved at blive født her, navnlig visuel rehabilitering,« siger studiets medforfatter Botond Roska, ifølge The Guardian.

Forskerne afventer stadig resultaterne fra to andre patienter i England, som har fået den samme behandling, men de har i et nyt studie beskrevet processen, som gav den franske mand synet delvist tilbage.

Videre udvikling af optogenetiske behandlinger kræver ifølge forskerne flere forsøgspersoner og flere studier af hjernen, som stadig er den største forhindring, da forskerne endnu ikke forstår nok om dens strukturer og præcise mekanismer.

Studiet blev udgivet i tidsskriftet Nature Medicine.