Så meget er havet i Arktis steget de seneste 22 år ifølge nyt studie fra DTU
Klima Grønland Permafrost

Vandstanden i de arktiske have er steget støt gennem de seneste årtier. (Foto: Shutterstock)

18 juli 2019

2,2 millimeter årligt.

Det er, hvor meget vandstanden i de arktiske have er steget gennemsnitligt i de seneste 22 år, viser et nyt studie, der udført af forskere fra DTU Space og Det tekniske universitet i München.

Det skriver Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i en pressemeddelelse.

Studiet baserer sig på analyse af 1,5 milliard satellitmålinger. Det dækker perioden fra 1991 til 2018 og kortlægger, at de arktiske have i gennemsnit er steget med 2,2 millimeter om året i perioden fra 1996 til 2018.

»Den her undersøgelse er baseret på højdemålinger fra rummet via satellitter og strækker sig samlet over perioden 1991 til 2018. Vi har nu det hidtil mest komplette og præcise overblik over havstigningerne i det arktiske ocean,« siger Stine Kildegaard Rose, der er forsker ved DTU Space og førsteforfatter til artiklen om de nye data, i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Mulig smelte-rekord i Grønland: Mængden af is i Det Arktiske Ocean er aldrig målt lavere midt i juni

Hun uddyber, at det er vigtig information for at kende den faktiske udvikling og kunne estimere fremtidige havstigninger i forbindelse med klimaforandringer.

Til studiet har forskerne udviklet og anvendt en speciel algoritme, der kan analysere radar-signaler, som reflekteres fra havets overflade, når vandstanden skal fastsættes, skriver DTU i pressemeddelelsen.

Sammenlagt er der brugt over 1.5 milliard målinger fra radarsatelitter i analyserne.

Det viser sig, at der er store regionale forskelle i, hvor meget havniveauet er steget.

Kigger man på området nord for Grønland, Canada og Alaska - Beaufort Gyre-området - er stigingerne mere end dobbelt så store som gennemsnittet.

Her er vandstanden steget med 100 millimeter på 22 år, skriver DTU i pressemeddelelsen.

Anderledes ser det ud langs Grønlands vestkyst. Her falder vandstanden med cirka 5 millimeter årligt.

Det sker, fordi landmasserne trækker mindre i havet, når indlandsisen smelter, og gravitationskraften fra land dermed mindskes, lyder meldingen fra DTU.

havstigninger

Ud fra omtrent 1,5 mia. satellitmålinger har forskerne skabt overblik over havstigningerne i det arktiske ocean i nyere tid.  Den øverste figur (a) viser stigningen fra 1991 til 2018, som er på 1,55 mm/år. Figur (b) viser stigningen fra 1996 til 2018, der her er steget til 2,22 mm/år.(Illustration: DTU Space/TUV)

Studiet er udgivet i tidsskriftet Remote Sensing.