Muligt nyt kæmpekrater fundet under isen i Grønland
»Hvis vi har regnet rigtigt, er det for vildt.«
meteoritkrater nedslag Grønland Indlandsisen

I den videnskabelige artikel foreslår forskerne, at det nye krater skal opkaldes efter den verdensførende glaciolog Stan Paterson, som døde i 2013, 82 år gammel. (Foto: Cindy Starr/NASA/Charlotte Price Persson)

I slutningen af 2018 kunne et internationalt forskerhold for første gang nogensinde præsentere fundet af et kæmpe krater, som var fundet under isen i Grønland.

Det 31 kilometer brede krater er formentlig skabt af en kæmpe asteroide, som i sin tid har vejet omkring 12 milliarder ton og udløst den samme energi som 47 millioner Hiroshima-bomber. Nedslaget kan have haft betydning for istidens afslutning, lød det.

Nu kan den danske hovedforfatter på det første studie sammen med NASA fremlægge fundet af endnu et muligt meteorkrater. Krateret er endnu større end det første og kan også være skabt under den sidste istid.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Geophysical Research Letters.

Meteorer, meteoritter og asteroider

En meteor er det fænomen, der optræder, når et hvilket som helst objekt kommer ind i Jordens atmosfære.

En meteor bliver til en meteorit, når den overlever turen ned igennem atmosfæren.

En asteroide er et kilometerstort himmellegeme, der typisk kredser om Solen mellem Mars og Jupiter, men kan komme på afveje. Asteroider fordamper i et nedslag på f.eks. Jorden.

Læs mere i boksen under artiklen.

»Hvis vi har regnet rigtigt, er det for vildt. Så står vi med to kæmpe asteroider, som er kommet gennem atmosfæren inden for samme tidsramme og relativt tæt på hinanden, og så taler vi altså om tidspunkter, hvor der også har levet mennesker på Jorden,« siger professor Kurt H. Kjær til Videnskab.dk.

Læg dog mærke til ordet ’hvis’.

LÆS OGSÅ: Kan man standse en asteroide med kurs mod Jorden?

Blandt de største kratere i verden

Forskerne har brugt ekstremt avanceret radarteknologi til at finde de to kratere under Indlandsisen.

Radarmålingerne kan blandt andet fortælle, hvordan isen og jorden ser ud under overfladen, men kan også bruges til at anslå kraternes alder, som du kan læse i denne artikel om det første krater.

De to nyopdagede kratere er ikke bare de første af slagsen, forskerne finder under isen, de er samtidig blandt de største, vi kender til på verdensplan:

Med sine 31 kilometer i diameter landede det første krater størrelsesmæssigt på en 25.-plads, mens det nyest tilkomne ser ud til at have en diameter på hele 36 kilometer. Større end Læsø og nok til at lande en 22.-plads på verdensranglisten over kratere.

Hvis der vel at mærke er tale om et krater.

I denne video fra NASA kan du se, hvordan Hiawatha- og Paterson-kraterne i Nordvestgrønland ser ud, når man prøver at kigge ned under isen med avanceret radarteknologi. Der er 183 kilometer imellem de to. (Video: Cindy Starr/NASA/Frederik Guy Hoff Sonne)

I den nye videnskabelige artikel har forskerne sat spørgsmålstegn efter titlen ’A second large subglacial impact crater in northwest Greenland?’, og det med god grund, lyder det fra den engelske geologiprofessor Adrian Jones, som har læst, men ikke deltaget i studiet.

»De fysiske beviser er ret overbevisende, men der er ingen geologiske prøver i modsætning til Hiawatha (det første krater, red.). Så det er meget mere spekulativt, og spørgsmålet i titlen er berettiget,« skriver han i en mail til Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Hvordan kan jeg vide, om jeg har fundet en meteorit?

Ingen beviser fra jorden under isen

Det har ikke været muligt at lave de samme geologiske prøver af det nye, mulige krater, simpelthen fordi det ligger meget længere inde under Indlandsisen. I modsætning til Hiawatha-krateret, som fik navn efter den meget yderligt liggende gletsjer, som det blev fundet under.

Ved Hiawatha kunne forskerne indsamle materiale, som var fragtet ud fra gletsjerens undergrund via smeltevand.

Materialet ’sladrede’ om, hvad der foregik inde under isen, og afslørede blandt andet, at jorden bar præg af engang at have været udsat for et pludseligt og ekstremt højt tryk.

Den type ’beviser’ kan de ikke fremlægge i det nye studie, fortæller Kurt H. Kjær.

Hiawatha-meteoritten var i virkeligheden en asteroide

I den første artikel om Hiawatha-krateret kaldte vi det himmellegeme, som måtte have dannet krateret, for en jernmeteorit.

Men det er faktisk ikke helt rigtigt. Der er nemlig tale om en asteroide, forklarer Henning Haack.

Asteroiden var lavet af metal og indeholdt desuden en del guld – omkring 10 milliontedele, hvilket er ret meget, taget i betragtning af, at den oprindeligt må have vejet omkring 12 milliarder ton.

Du kan læse mere om forskellen på meteoritter og asteroider i boksen under artiklen.

»Da vi fandt Hiawatha, var det oplagt at screene hele området efter flere kratere. Og så ramte vi altså ind i det her hul, som ligger 183 kilometer fra det første og altså nærmest er et nabohul,« siger Kurt H. Kjær og fortsætter:

»Men vi har ikke alle de samme landskabsmæssige karakteristika, som vi havde med det første. Vi har ikke noget ’ground proof’, for vi ville slet ikke kunne styre, hvad for noget smeltevand, der kom derfra.«