Forskere bekræfter: Har fundet et mineral, der aldrig før er set i naturen
Wedderburn meteorit

Wedderburn meteoritten, der er udstillet på Victoria museet i Australien. Foto: Museums Victoria/CC BY 4.0

04 september 2019

En ny opdagelse får i disse dage forskere til at gnide sig i øjnene en ekstra gang.

Et nyt studie bekræfter nemlig, at forskere fra California Institute of Technology har opdaget et nyt mineral i en meteorit, der blev fundet i 1951 i Australien, skriver Science Alert.

På engelsk kaldes mineralet en Edscottite, hvilket kan oversættes til et jernkarbidmineral, der tidligere var kendt for kun at forekomme udsmeltning af jern – men nu kan bekræftes at være blevet til i naturen.

Meteoritten blev fundet nær byen Wedderburn i Australien, og forskere har studeret stenen, lige siden den blev fundet.

LÆS OGSÅ: Hvordan kan jeg vide, om jeg har fundet en meteorit?

Studiet blev ledet af ph.d. Chi Ma, som forsker i Mineralogi ved California Institute of Technology.

Ved tidligere studier af meteoritten er der blevet fundet mineraler som guld og andre mere sjældne mineraler, ifølge Science Alert.

Det særlige ved det nye fund er, at det er første gang, det bliver bekræftet, at jernkarbidmineraler bliver formet naturligt.

Og det er vigtigt at få bekræftet, fordi det er en forudsætning for, at mineraler officielt anerkendes af International Mineralogical Association (IMA).

En ret eksklusiv klub ifølge Science Alert.

»Vi har opdaget omkring 500.000-600.000 mineraler i laboratoriet, men under 6.000 formet i naturen,« fortæller Stuart Mills, seniorkurator af geofysik ved Museum Victoria, hvor meteoritten er udstillet.

Wedderburn-meteoritten indeholder et mineral, der på Jorden kun kendes fra menneskers udsmeltning af jern. (Foto: Museums Victoria/CC BY 4.0)

Forskerne har svært ved at sige, hvordan mineralet er formet, men en teori er, at det er sket i en opvarmet, presset kerne af en gammel planet.

En planet, der for lang tid siden har været i en stor kosmisk kollision med enten en anden planet eller en asteroide.

Herefter er fragmenter blevet spredt rundt i universet, og den sort-røde sten er således landet på Jorden.

Studiet er publiceret i American Mineralogist.