​Sten blev brugt som dørstopper i 30 år: Viste sig at være stjernedyr meteorit

Her præsenterer en forsker bag den nye analyse meteoritten, der har været ukendt for videnskaben i 30 år. (Video: Central Michigan University)

05 oktober 2018

Den kan have været historiens dyreste dørstopper - og så kommer den fra det ydre rum.

En meteorit, der de seneste 30 år været brugt som dørstopper i et helt normalt amerikansk hjem i Michigan, er nu blevet undersøgt, skriver CNN.

Meteoritten vejer omkring 10 kilo og vurderes til at have en værdi på 100.000 amerikanske dollars - svarende til næsten 650.000 danske kroner.

Det fandt en amerikansk mand, der har valgt at være anonym, ud af, da han fik den undersøgt hos Central Michigan University.

»Jeg kunne mærke med det samme, at det var noget helt specielt,« fortæller Mona Sirbescu, professor i geologi ved Central Michigan University, i en pressemeddelelse.

»Det er det mest værdifulde eksemplar, jeg har nogensinde haft i hænderne - pengemæssigt og videnskabeligt,« tilføjer hun.

Ejeren af meteoritten fik den med i en handel, da han købte en gård i 1988. Her fortalte sælgeren af gården, der også brugte den som dørstopper, at den var landet på gården i 1930’erne.

Siden har den nuværende ejer også brugt den som dørstopper, når hans børn ikke lige har vist den frem på skolen.

Nu venter meteoritten på at få et nyt hjem, hvor den kan vises frem til offentligheden.

Både Smithsonian Institute i Washington og et mineral-museum i Maine har ifølge CNN overvejet at købe den.

Ejeren er gået med til at donere 10 procent af salgsprisen til geologisk forskning på Central Michigan University.