Første gang i 100 år: Forskere identificerer ny menneskeabe

Det har taget forskerne 20 år at identificere Tapanuli-orangutangen, som findes i Indonesien. (Foto: Maxime Aliaga)

03 november 2017

For første gang i hundrede år er der identificeret en ny art af menneskeaber. Der er tale om Tapanuli-orangutangen, skriver bbc.com.

Tidligere troede forskerne, at Tapanuli-orangutangen hørte under de tidligere kendte orangutang-arter, nemlig Sumatra-orangutangen eller Borneo-orangutangen.

Nu viser et nyt studie, der netop er blevet publiceret i tidsskriftet Current Biology, at der er tale om en helt ny art.

Arten blev første gang opdaget i 1997, og der findes kun omkring 800 af slagsen. Derfor er den tilføjet på listen over meget truede dyr samtidig med, at den er kommet på listen over menneskeaber.

»Det findes kun syv menneskeabe-arter, foruden os. Så det er meget spektakulært at kunne tilføje en ny art på listen,« fortæller Serge Wich, der er professor i biologi ved Liverpool John Moores University, og som har været med til at identificere den nye art i det nye studie, ifølge bbc.com.

Forskere fra blandt andet University of Zurich har været med til at klassificere den nye menneskeabe.

Det er DNA-prøver, formen på kraniet og abernes parringskald, der gør det klart, at der er tale om en helt ny menneske-abeart, ifølge studiet.

Tapanuli-orangutangen er i stor fare for at uddø, da der kun findes omkring 800 af slagsen. (Foto: Tim Laman)