Sådan måler man grundstoffer i stjernerne
For nyligt lykkedes det at måle grundstoffet tellurium i tre stjerner - men hvordan gør man egentlig det, når man ikke kan komme ud til stjernen og tage prøver fra den? Det kan du lære i denne video.

Astronomerne ved, at alle elementerne i det periodiske system - undtagen de radioaktive - befinder sig et eller andet sted ude i universet inde i forskellige stjerner.

Det er vigtigt for dem at vide, hvilke elementer der befinder sig i hvilke slags stjerner, for at finde ud af hvordan elementerne bliver til. På lang sigt kan det blandt andet gøre os klogere på, hvordan Universet blev til.

Men hvordan måler man niveauet af ét særligt grundstof, når man ikke kan komme ud til selve stjernen og tage prøver fra den?

Sådan fandt man tellurium

I denne video forklarer professor Poliakoff fra University of Nottingham, hvordan det alligevel er lykkedes astronomer at påvise, at der findes tellurium inde i tre forskellige stjerner.

Tellurium er det 52. element i det periodiske system, og videoen er bare én i en lang række videoer om det periodiske system fra University of Nottingham.