Ingen supervulkaner i 2012
Er du bange for dommedag i 2012? Nu kan du slappe en smule mere af, for i det mindste kommer truslen ikke fra en supervulkan.

Vulkanudbrud som dette i Alaska kan være voldsomme. Men ingen af vor tids vulkanudbrud kan måle sig med historiens supervulkaner. (Foto: R. Clucas)

Dommedag er blevet forudsagt før. Hidtil er de uheldige datoer dog passeret uden det store besvær for menneskeheden.

Og der er næppe grund til at tro, at det skulle gå anderledes på den sidste dag i den her på sitet efterhånden godt belyste mayakalender.

Alligevel florerer 21. december 2012 rundt omkring på nettets dommedagsfora. Og er man interesseret i at beskrive verdens endeligt, er der mange nogenlunde realistiske (om ikke sandsynlige) måder, det kan foregå på.

Et af de mere omtalte scenarier er et supervulkanudbrud.

Det er sket før, med megen død og ødelæggelse til følge. Men nu er NASA på banen med lidt beroligende statistik:

Sandsynligheden for en monstereksplosion fra en supervulkan i 2012 er minimal.

Der er ingen tegn på udbrud

Det er ganske rigtigt ikke muligt at spå nøjagtigt om, hvornår et af disse gigantudbrud vil komme. Men geologerne holder nøje opsyn med de vulkansk aktive områder i verden, og indtil videre er der absolut ingen tegn på, at et superudbrud er på vej noget sted i verden, skriver NASA.

Det kan i denne sammenhæng være en god ide at huske på, hvor sjældent dette fænomen egentlig er.

Det sidste supervulkanudbrud skete på New Zealand for 26.000 år siden. Før det eksploderede Mount Toba på Sumatra for 74.000 år siden.

Forskerne har fundet resterne af cirka 50 af disse katastrofal udbrud på Jorden.

Men da en gruppe forskere regnede på, hvor lang tid, der gik mellem hvert udbrud, kom de frem til, at der gennemsnitligt har været 1,4 tilfælde per million år.

Supervulkan medførte enorme mængder magma

Der er altså ingen grund til at tro, at en global vulkankatastrofe skal redde dig fra skattesmækket i 2013. Og det vil heller ikke ske i løbet af de næste hundrede år.

Men når udbruddet langt ude i fremtiden først er i gang, bliver det ganske givet spektakulært.

Da Mount Toba udbrød for 74.000 år siden, fossede der ufattelige 2.800 kubikkilometer magma ud over Jordens overflade. Til sammenligning røg der kun 12 kubikkilometer ud ved vor tids største udbrud på Krakatau i 1883.

Og der regnede desuden et tykt lag af aske ned over hele Sydasien, skriver NASA.

Når noget lignende sker igen en dag, vil konsekvenserne hærge kloden i årevis. Men risikoen for, at vi, der lever i dag, vil komme til at opleve en sådan katastrofe, er altså minimal.