Højteknologiske køer brødføder fremtiden
I år 2050 skal verden brødføde 9 milliarder mennesker. For at det kan lade sig gøre, skal maden laves og findes mere effektivt. Videoen her viser, hvordan man gennem analyse af kromosomer kan skabe mere effektivitet.

Et lille prik gennem koens øre og forskerne kan vende og dreje vævsprøven og komme med en konklusion. Det danske landbrug er nemlig blevet revolutioneret ved hjælp af genomisk selektion.

Genomisk selektion er en meget effektiv avlsmetode, som er blevet taget i brug i 2008. Metoden tager udgangspunkt i analyse af kromosomer fra dyrene, som så kan fortælle, om koen har avlsmateriale til at give meget mælk. Teknologien er udviklet af blandt andet den præsenterede lektor i videoen, Bernt Guldbrandtsen, men også flere til.

Teknologi sparer fem års arbejde

Forskernes metode fra AU Foulum har gjort, at man sparer fem års avlsarbejde. Forskerne mener, at et har givet en øget effektivitet på 50 procentpoint. Før i tiden måtte man bedømme en tyrs afkom efter 120 "døtre". Derfor er genomisk selektion en revolutionerende udvikling.

Det næste skridt er, at tage metoden videre i landbruget og bruge det på svin og planter. På den måde kan vi sikre fremtiden, når vi bliver endnu flere på samme plads.