Hajstudie kan føre til behandling af patienter med dårlige tænder
Hajer kan skifte tænder, men hvorfor har indtil nu været lidt af et mysterium. Opdagelsen kan føre til behandling af patienter med tandproblemer.

Generne, der gør hajer i stand til at få tænder gennem hele livet, er cirka 450 millioner år gamle. (Foto: Shutterstock)

Mange har nok en iboende frygt for hajer. De kan være enormt store, og så har de mange tænder. Og måske er det især det sidstnævnte, der er en anelse skræmmende.

Hajen har flere rækker med tænder, som gør det helt umuligt for et bytte at undslippe dens gab, og desuden gør det ikke noget, hvis den mister en tand i kampens hede, for den kan nemlig bare gro en ny.

Hvorfor hajer kan udskifte deres tænder uendeligt mange gange har dog været lidt af et mysterium. Mennesker har lidt samme evne, men vi kan som bekendt kun få to sæt tænder, babytænder og voksentænder.

Forskere fra University of Sheffield har derfor undersøgt rødhajers gener og fundet ud af, at det er et helt netværk af gener, som gør hajerne i stand til at gro tænder gennem hele livet. Desuden er disse gener blevet bevaret i hajerne i mere end 450 millioner år.

»Vi ved, at hajer er frygtindgydende rovdyr, og én af grundene dertil er de mange rækker af bagudvendte, barbarbladskarpe tænder, der kan regenerere gennem hele livet og blive erstattet, inden de rådner,« siger Gareth Fraser, der er professor på University of Sheffields institut for dyre- og plantevidenskab, i en pressemeddelelse fra University of Sheffield.

Her ses forskellige billeder af tænderne på en hanrødhaj i forskellige stadier. BIllede E og F viser billeder af den nedre kæbe, hvor man kan se rækkerne af tænder. G og H er et mere tydeligt billede af forskydningerne mellem tænderne. I er et billede af en spæd haj, mens J er et hajæg, hvor stadiet til tænderne begynder. (Foto: Gareth Fraser, Development Biology)

Forskernes studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Developmental Biology.

Hajgener kan hjælpe mennesker

For at finde frem til netværket af gener har forskerne undersøgt rødhajernes tænder fra fosterstadiet og kortlagt tændernes udvikling.

Her fandt de, at generne fra det tidlige stadie bliver ved med at være i hajen og føres videre fra tand til tand, så hajen kan regenerere tænderne. Dette sker, uden at generne tager skade eller muterer.

Hvorfor mennesket har mistet evnen til at udskifte tænderne, ved forskerne endnu ikke. Men de vurderer, at denne viden om hajernes tandgener kan være med til at åbne for mulige behandlingsmetoder til patienter, som ikke har så mange tænder eller har andre tandsygdomme og derfor har brug for et nyt sæt tænder.

»Filmene om ’Dødens Gab’ har lært os, at det ikke altid er sikkert at gå ud i vandet, men dette studie viser, at vi måske er nødt til det, hvis vi gerne vil hjælpe mennesker, som lider af tandtab,« siger Gareth Fraser i pressemeddelelsen.