Tidsrejse: Sådan så Danmark ud for flere millioner år siden
Danmark har set væsentligt anderledes ud. To forskere er taget på en rejse rundt i Danmark for at vise os sporene af, hvordan landet så ud for over 20 millioner år siden.
Danmark GEUS grundvand rent

Hvorfor er grundvandet i Danmark så rent? To GEUS-forskere er taget på rejse for at finde svaret. (Foto: GEUS)

Der er noget helt unikt ved Danmark. Vi har nemlig meget rent grundvand. Næsten alt det vand, vi bruger, kan vi pumpe direkte op fra undergrunden og drikke uden behov for at rense det.

Men hvorfor er grundvandet i Danmark så rent? Det spørgsmål har to forskere fra GEUS sat sig for at opklare. For at finde svaret, er de nødt til at tage på en tidsrejse rundt i landet.

Svaret ligger nemlig over 20 millioner år tilbage i tiden, hvor Danmarks klima og landskab var væsentligt anderledes, end det er i dag. Se, hvordan det så ud i videoen herunder.

Danmark var et solrigt badeland med krokodiller

For 22 millioner år siden lå den gennemsnitlige temperatur i Danmark på 17 grader årligt. I dag ligger den på 9 grader. Landskabet og planterne så anderledes ud. Vi havde varmt tempereret til subtropisk klima. Langs kysterne havde vi mangrover og sumpskove.

»Det har været et rigtigt dejligt feriested, bortset fra at der var krokodiller, så man skulle nok se sig lidt for, inden man valgte sig et godt sted at solbade,« siger Erik Skovbjerg Rasmussen, der er geolog ved GEUS med speciale i sedimentologi, i videoen øverst i artiklen.

I videoen viser han og Karen Dybkjær, der også er geolog ved GEUS, de steder i Danmark, som stadig bærer spor efter den varme tid.

Videoen er første del af tre, som skal opklare, hvorfor det danske grundvand er så rent. Du kan se de andre på GEUS’ videokanal Underground Channel.