Du har måske ligesom så mange andre også en følelse af, at barndommens somre virkede til at vare væsentligt længere end voksenlivets gør? Det kan der være en videnskabelig forklaring på.
Forskere fra Eötvös Loránd University i Ungarn har lavet et studie, der er blevet publiceret i tidsskriftet Scientific Reports, og som netop handler om børn og voksnes opfattelse af tid.
Undersøgelsen viste, at der var en tydelig forskel på, hvordan voksne og fire-femårige børn opfattede længden af to videoer, der blev vist til dem som en del af et eksperiment.
Det skriver Eötvös Loránd University i en pressemeddelse.
Undersøgelsen var baseret på, at tre forskellige grupper – en med fire-femårige børn, en anden med ni-tiårige børn og en med voksne over 18 år – skulle se to videoer.
Den ene video var langsom, kedelig og ikke særlig begivenhedsrig, mens den anden video var spækket med action og havde masser af handling.
Efter de to videoer skulle grupperne svare på spørgsmål om videoernes længde.
Her viste det sig, at de fleste fire-femårige børn i undersøgelsen mente, at den begivenhedsrige video var længst, mens de fleste voksne omvendt mente, at den kedelige video var længst. Gruppen med de ni-tiåriges svar mindede om de voksnes, men var mere moderate i deres svar.

Årsagen til forskellen på gruppernes svar skal ifølge forskerne findes i forståelsen af, hvordan mennesket bruger mentale smutveje til at tage beslutninger.
Mennesker har ikke et naturligt ur i hovedet, så vi bruger metoder til at bestemme tid. I forhold til videoerne kunne en måde at udregne tiden være spørgsmålet om, hvor lang tid man ville kunne tale om hver video.
Det er muligvis sådan, de fire-femårige tænkte, da de skulle vurdere, hvilken video der var længst, og hvorfor, de mente, at den begivenhedsrige video var længst.
Når man bliver ældre, tænker man anderledes om tid, og derfor lærer man at bruge andre elementer til at forstå tid, fordi man skal organisere ens tid oftere, end når man er barn, mener forskerne.
Det handler ifølge dem om, at voksne i modsætning til de mindste børn er bevidste om, at den subjektive forståelse af tid kan være et problem, fordi det for eksempel kan gå ud over planlægningen i dagligdagen.
Derfor kan det være årsagen til, at de voksne mente det modsatte af børnene, og årsagen til følelsen af, at somrene kan virke til at have været længere i barndommen.
\ Læs mere
jso