Luftforureningen, som lagde sig som smog over storbyer i starten af industrialiseringen, er tilsyneladende dokumenteret af nogle af verdens mest kendte malere.
De ser nemlig ud til at have fanget datidens luftforandringer med penselstrøg på deres lærreder.
Det skriver mediet ScienceAlert.
Man skal ikke bruge mange sekunder på at se, at flere af de malerier, verdenskendte Claude Monet og Joseph Mallord William Turner, malede i det 19. århundrede, er tågede og uklare.
Klimaforskere viser i et nyt studie, at Monets og Turners værker afspejler datidens vejrforhold og den luftforurening, der ændrede sig i takt med den industrielle revolution.
Dengang skyldtes luftforureningen i høj grad udledning af blandt andet sodpartikler fra kulværker, som påvirkede sollyset og sigtbarheden.
Med den viden har studiets forskerne undersøgt, om de kunne forudsige, hvor meget kontrast der bør forventes i 98 af de to kunstneres malerier fra den tid.
Turners malerier forestiller primært England, mens Monet skifter mellem motiver af Paris og London. Og forskerne forklarer, at de lave kontraster, som særligt Monet brugte i sine malerier senere i sin karriere, matcher de høje udledninger i London på daværende tidspunkt.

Mens Monets malerier fra London ser ud til at afspejle menneskelige klimaforandringer, viser Turners malerier af solnedgange fra 1815 naturens påvirkning på atmosfæren, skriver ScienceAlert.
Malerierne viser, hvordan partikler fra Tambora-vulkanudbruddet samme år præger himlens farver, og gør solnedgangen langt mere rød end normalt.

Studiets resultater peger på, at luftforurening, omend det er skabt af naturen eller mennesker, har en stærk indflydelse på kunstnernes stil, og at der er en forbindelse mellem miljø og kunst.
Og det gælder ikke kun i værker fra Monet og Turner, men blandt mange kunstnere, vurderer forskerne i studiet, som er publiceret i PNAS.
\ Læs mere
smb