København Zoo beskyldes for at udbrede kreationisme
En besøgende føler sig udsat for kreationistiske budskaber i København Zoo. Han har misforstået budskabet, siger Zoos vicedirektør.

Det omstridte skilt fra København Zoo som anvender ordene "smart design" og "intelligent design". Det blev for meget for en besøgende, der tog et billede og sendte det til Videnskab.dk. (Foto: Torben Sangild)

Hver dag er travl i København Zoo, hvor tusindvis af besøgende strømmer til for at se de næsten 4.000 fritgående dyrearter på udstilling.

En af de besøgende en lørdag var postdoc Torben Sangild, Institut for for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Han var taget til den 154 år gamle have med sin hustru og datter for at se den nye isbjørneattraktion i Den Arktiske Ring.

Men inde i isbjørnenes hule ventede der sig en ubehagelig overraskelse for familien. Et uskyldigt skilt på vinduet ind til de store alkefugle viste sig at være knap så uskyldigt endda.

»Det første jeg tænker (da jeg ser skiltet, red.), det er: ”Ej, det kan ikke være rigtigt!”,« genkalder Torben Sangild over telefonen.

Hurtigt tager han et fotografisk bevis, som du kan se herover.

Et smart designet skilt

Det første Torben Sangild får øje på, fortæller han, er overskriften til den engelske tekst, der læser ”Intelligent design” – en formulering, det ikke kræver store engelskkundskaber at forstå. Faktisk kan den også læses på pæredansk med helt samme betydning.

Foruroliget skimmer Torben Sangild videre i teksten om de store alkefugle.

»Their wings are designed for both flying and swimming,« står der i midten af beskrivelsen til de internationale gæster.

»Så design går igen nede i selve teksten,« forklarer Torben Sangild. »Og der er ingen formuleringer, der peger i den anden retning.«

Og hvilken retning er det så?

»At det her drejer sig om evolution,« siger Torben Sangild og fremhæver, at København Zoos anvender ordet ”design” hele tre steder i teksterne, mens de intet nævner om den biologiske evolutionsteori, som første gang blev formuleret af Charles Darwin i hans bog om ”Arternes Oprindelse” helt tilbage i 1859 (se faktaboks) og siden hen er blevet udbygget og accepteret af videnskaben.

Darwins finker designede evolutionsteorien

Problemet er, at evolutionsteorien i de seneste år er kommet under kraftig beskydning fra religiøse bevægelser, der kalder den falsk og i stedet påpeger, at alt og alle på Jorden er resultatet af en højerestående skabnings intelligente design. Den grundtanke kaldes kreationisme.

Særligt i USA har kreationismen vundet ind, og stater (særligt sydstaterne) har vedtaget love, der gør den religiøse idé om ”intelligent design” et krav i skoleelevernes lærebøger. En udvikling, som den videnskabelige verden ser på med stor bestyrtelse.

En Gallup-undersøgelse fra juni 2012 viser, at 46 procent af alle amerikanere tror, at mennesket opstod som følge af et højerestående væsens design.

Fakta

Hjertet i Darwins evolutionsteori er selve mekanismen naturlig selektion (eller udvælgelse).

Den foregår ved, at det for det meste kun er nogle af en organismes afkom, som overlever til at kunne føre arten videre.

Dødeligheden kan skyldes sult, kulde, sygdom, eller hvis afkommet bliver spist af rovdyr.

Den del af afkommet, som overlever, er i gennemsnit bedre tilpasset livsvilkårene end dem, som dør.

De overlevende videregiver deres arvelige træk til den efterfølgende generation, deriblandt de fordelagtige træk.

Kilde: Den Store Danske

»Hvis ikke der havde været denne her bevægelse, som bruger begrebet intelligent design, så ville skiltet have været okay,« medgiver Torben Sangild, men han mener, at ordet ”design” nu er blevet ideologisk ladet – særligt når det kædes sammen med ”intelligent”.

»Det er derfor, jeg reagerer på det,« forklarer han.

København Zoo: »Det er ikke skrevet i en kreationistisk tankegang«

Vicedirektør og forskningschef for København Zoo, Bengt Holst, afviser pure Torben Sangilds beskyldninger om kreationisme, da Videnskab.dk konfronterer ham over telefonen.

»Når vi bruger ordet design, er det ikke i en kreationistisk tankegang, men bare en beskrivelse af den måde dyret ser ud på. Lidt som at tale om, hvordan en kaffekop har en flot designet form. Vi taler ikke om, at en person eller skabning skulle have designet fuglene,« siger Bengt Holst.

Faktum er, forklarer han, at alkefuglenes vinger har en smart form for design – eller layout, som han forsigtigt formulerer det. Vingernes form giver fuglene gode muligheder for både at svømme og flyve, og det er alt, hvad København Zoo mener med formuleringen på skiltet.

»Og jeg tror egentlig også, det er sådan, de fleste folk læser det,« siger Bengt Holst.

Så I har ikke en kreationistisk dagsorden i København Zoo?

»Nej, det har vi ikke. Vores udgangspunkt er den evolutionære tankegang, og det er basis for al vores formidling her i Zoo.«

Men synes I, det er rimeligt, at gæster udsættes for utilsigtet kreationistisk propaganda, når de besøger København Zoo?

»Nej, men det gør de heller ikke. Hvis de læser vores skilte, så vil de se, at de er gennemsyret af den evolutionære tankegang. At et enkelt skilt så er i spil i denne her sammenhæng, er fordi, en enkelt person har tolket det som udtryk for kreationisme, fordi det bruger ordet design.«

Hvem har skrevet titlen på skiltet om lomvier, alke og lunder i den arktiske ring?

»Det har vores daværende formidlingsfolk. Men det er sådan set ligegyldigt, for det går igennem en længere proces. Det er København Zoo, der står inde for teksten på skiltet.«

Burde I ikke indføre baggrundstjek blandt formidlingspersonalet, så I ikke kommer til at ansætte en kreationist igen?

»Jamen, vi har ingen ansatte, der udbreder kreationisme. Det ville ligge os meget fjernt. Som sagt er skiltet slet ikke skrevet i en kreationistisk tankegang. Det bliver brugt i en anden form end kreationisme, og kreationismen kan jo ikke tage patent på ordet ”design”!«

Skiltet er fuldstændig gennemsyret af en idé om, at nogen har designet de her fugle, og alt i alt fremstår det som en utvetydig kreationistisk tekst.

Torben Sangild

I gemmer altså ikke på kreationister?

»Nej, slet ikke.«

Har I tænkt jer at undskylde over for forulempede gæster?

»Der er næppe nogen, der er forulempede. Men vi er da kede af, hvis nogen føler, at vi misinformerer og er i dialog med personen, der har klaget over brugen af ordet af design.«

Bliver ordet ”intelligent design” nu fjernet fra skiltet?

»Vi er i gang med at kigge alle vores skilte igennem for at se, om der er nogle tekster, som er uddaterede eller bør skrives på en anden måde. Tingene ændrer sig jo med tiden, og det er nødvendigt at foretage ændringer en gang imellem. Det her skilt vil selvfølgelig indgå i den proces sammen med alle de andre.«

Men fjerner i ordet ”intelligent design” fra skiltet?

»Nej, nu kigger vi på det som en helhed, og så ser vi på, hvad der skal gøres. Måske kan beskrivelsen ændres, så det har samme budskab, men er formuleret på en anden måde. Det er jo vigtigt, at budskabet ikke bliver misforstået.«

Ubevidst design kan skabe forvirring

Og måske vil en ændring være en god idé, for ordet – særligt i den engelske tekst, henvendt til de internationale gæster – kan skabe en utilsigtet forvirring, mener Torben Sangild.

»Jeg forstår godt, at design kan være en metafor for formen i det her tilfælde, men man skal bare tænke sig rigtig godt om, når man bruger det her ord i zoologisk sammenhæng,« siger han.

Med den massive propaganda fra de store kreationismebevægelser i USA, aner Torben Sangild en mulighed for, at misinformationen om intelligent og planlagt design, modsat den beviste og yderst tilfældige evolution, kan sprede sig til Danmark.

Det ville være yderst utilsigtet, men spørgsmålet er, om danskere kunne godtage tanken om, at mennesker levede med og red på dinosaurer, som historien fremlægges af et såkaldte naturhistorisk museum i Kentucky, USA.

»Evolution er et faktum,« slutter Torben Sangild, hvilket Bengt Holst er helt enig i.

Og lad det være de sidste ord i denne sag.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om Goliath-frøen, som du kan se på billedet herunder.