Fysiker laver lommeregner, der kan udregne risikoen ved en 'vampyrapokalypse'
Lommeregner kan udregne risikoen for en vampyr-apokalypse

I online lommeregneren kan du blandt andet skrive ind, om scenariet skal tage udgangspunkt i Bram Stokers 'Dracula' og hvor mange 'Vampire Slayers', der bliver rekrutteret hvert år. (Foto: Nosferatu: Eine Symphonie des Grauens)

31 oktober 2019

Helt tilbage fra 1897, hvor Bram Stoker skrev om vampyren Dracula, har blodsugende væsener været en kilde til fascination i hele verden.

Fra dem, vi frygter, som i 'Nosferatu' fra 1922 til dem, der glitrer og spiser 'vegetarisk', er vampyrer et fænomen, der optager os mennesker - og endda forskere.

Dominik Czernia, en fysiker ved Institute of Nuclear Physics i Krakóv, Polen, har ud fra matematiske modeller lavet en lommeregner, der kan regne ud, hvor lang tid det ville tage, før end hele verden er overtaget af vampyrer.