Forskere finder vampyr-gen
VIDEO: Forskere har nu fundet ud af, hvorfor vampyrflagermus kan leve af blod alene - en evne, som her går ud over en intetanende, sovende gris.

Du skal aldrig lunte ind og tage dig en skraber i en dunkel grotte, hvor der bor vampyrflagermus. Så suger de nemlig dit blod.

At de kan det, skyldes, at evolutionen har givet dem den evne. Vi mennesker har et gen, vi bruger til at undgå, at blodet i vores årer klumper til blodpropper. Det samme gen bruger vampyrflagermusen til at få det blod, den drikker, til ikke at klumpe. Det er nu blevet afsløret af nordamerikanske genetikere fra University of Wyoming.

Grisen i dette videoklip læser imidlertid ikke forskningsnyheder. Den gør derfor præcis det, du ikke skal.

Fossiler viser, at vampyrflagermusen udviklede sig anderledes end frugt- og insektædende flagermus for ca. 26 millioner år siden. I modsætning til alle andre flagermus har vampyrflagermusen knivskarpe tænder, som den bruger til at bide hul på sit bytte med.