Forstyrrer skærmen søvnen? Dagslys kan være løsningen
Store mængder dagslys lader til at modvirke de søvnforstyrrelser, en tablet forårsager, når man bruger den inden sengetid, viser ny undersøgelse.
Bruger du tablets inden sengetid, vil du sandsynligvis sove dårligere. Men nu viser et nyt studie, at masser af dagslys kan få dig til at sove godt igen.

Bruger du tablets inden sengetid, vil du sandsynligvis sove dårligere. Men nu viser et nyt studie, at masser af lys i dagtimerne kan få dig til at sove godt igen. (Foto: Shutterstock)

Bruger du tablets inden sengetid, vil du sandsynligvis sove dårligere. Men nu viser et nyt studie, at masser af lys i dagtimerne kan få dig til at sove godt igen. (Foto: Shutterstock)

Hvis man bruger en tablet eller en computer et par timer op til, at man skal sove, kan det forstyrre døgnrytmen og forringe søvnen. Det har tidligere forskning vist.

Nu viser en ny undersøgelse, at personer, der benytter sig af en tablet i to timer om aftenen, ikke sover dårligere, hvis de sørger for at få 6,5 timers kraftigt dagslys om dagen.

Studiet peger på, at kraftigt lys om dagen kan modvirke den forstyrrelse af døgnrytmen og vores søvn, som elektroniske apparater, som en tablet eller computer, har vist sig at have, konkluderer forskerne.

»Det blå-hvide lys, som en tablet udsender, kan narre vores hjerne til at tro, at det er dag, og derfor udskiller den mindre søvnhormon, men hvis man får nok dagslys om dagen, lader det til, at effekten forsvinder,« siger Frida Rångtell, ph.d.-studerende ved Uppsala Universitet. Hun er førsteforfatter til den nye forskningsartikel, der lige er blevet udgivet i tidsskriftet Sleep Medicine.

Dagslys bekæmper effekter fra skærmlys

I undersøgelsen blev 14 mænd og kvinder udsat for kraftig dagslys fra klokken 8 til klokken 14.30. Derefter blev deltagerne delt op i to lige store hold: 

  1. Det ene hold skulle læse i en fysisk bog fra klokken 21 til klokken 23.
     
  2. Det andet hold skulle læse samme bog og i samme tidsrum, men bare på en tablet (se faktaboks).
Hvordan virker dagslys på os?

Søvnhormonet melatonin er med til, at vi falder i søvn og får en god søvn.

Melatonin har en meget tydelig døgnrytme med lave niveauer i løbet af dagen og en stigning om aftenen, når man nærmer sig sengetid. Niveauerne af melatonin er til dels styret af lyset omkring os. Dagslysets spektrum har en bølgelængde og intensitet, der aktiverer celler i nethinden og undertrykker udskillelsen af melatonin.

Når det bliver mørkt, stiger niveauet af melatonin i vores blod.

Dagslys signalerer via nethinden direkte til et område i hjernen, der kaldes den suprachiasmatiske kerne (SCN). Det er den vigtigste del af det biologiske ur. Inde i denne kerne produceres der proteiner, der følger en cirka 24timers cyklus.

Kilde: Seniorforsker Birgitte Kornum, Glostrup Hospital

Holdene fik besked på at lægge sig til at sove fra klokken 23.15 og blev vækket klokken 7.15.

En uge senere blev eksperimentet gentaget, hvor de to hold blev byttet om, så det hold, der havde læst en fysisk bog, skulle læse i samme bog bare på tabletten.  

Forskerne målte deltagernes melatonin-niveauer, mens de læste. Og under søvnen målte de deltagernes hjernebølger, for at vurdere kvaliteten af søvnen.  

Resultatet viste, at:

  • Deltagernes melatonin-niveauer var uændret, uanset om de havde læst i en fysisk bog eller på en tablet.

  • Deltagerne havde samme kvalitative søvn, uanset om de havde læst i en fysisk bog eller på en tablet.

Mængden og intensiteten af lys, man får om dagen, må altså have noget at sige i forhold til, hvor immun man er overfor blå-hvide lys om aftenen, inden man skal sove, konkluderer forskerne.

Dansk forsker er overrasket

Det er et overraskende resultat, da man ville have forventet at læsning på en tablet om aftenen ville have påvirket både melatoninniveau og søvnen, så det bliver interessant at se det bekræftet af flere og større studier, siger professor emeritus Morten Møller fra Institut for Neurovidenskab og Farmakologi ved Københavns Universitet.

»Studiet er flot og overbevisende lavet, så jeg kan ikke kritisere det videnskabelige arbejde, men fordi forskerne viser en ny effekt af dagslyset, skal resultatet bekræftes af flere og større undersøgelser, før vi kan vide os sikre,« siger Morten Møller.

Flere undersøgelser har slået fast, at lyseksponering før søvnen, særligt det blå-hvide lys fra en computerskærm eller en tablet, kan hæmme vores melatoninproduktion og forsinke og forværre søvnen.

»Den tidligere forskning passer ind i vores viden om døgnrytmen og dens påvirkelighed af lyset, men dette nye fund er sværere at forstå,« siger Morten Møller og fortsætter:

»De modsatrettede resultatet i dette felt kunne skyldes, at lyspåvirkningen af selve søvnen ikke er stor, og at mange andre faktorer er involverede. Men det ved vi ikke meget om,« siger Morten Møller.  

Kroppen vil af med søvnhormon

Forskerne har dog selv et bud på, hvordan det kan være, dagslyset lader til at fjerne effekten af at læse på en tablet.

Dagslys sollys mod søvnløshed forstyrret døgnrytme smartphones skærm nat

Hvis dagslyset skal forhindrer, at døgnrytmen bliver forstyrret af lyset fra skærmen om aftenen, skal lyset direkte ind i øjnene. Det kan du læse mere om i boksen under artiklen. (Foto: Shutterstock)

»En forklaring er, at store mængder dagslys holder søvnhormonet melatonin nede i løbet af dagen, hvilket resulterer i et pres for at frigive melatonin, når aftenen kommer. Det kan gøre os mindre tilbøjelige til at blive påvirket af kunstigt lys om aftenen,« skriver Frida Rångtell.

Det lyder som en fornuftig forklaring, mener Morten Møller og tilføjer:

»Dog er melatonin-udskillelsen om dagen så lav – faktisk har det været et problem tidligere at måle det – at kraftigt lys næsten ikke ændrer på koncentrationen i blodet. Derfor må man være åben overfor, at der kan være andre mekanismer end melatonin involveret,« siger Morten Møller.

Lys er ikke den eneste årsag til søvnforstyrrelse

Lyset er blot en af ​​de foreslåede årsager til sammenhængen mellem teknologibrug og negative virkninger på søvn.

»Det, du engagerer dig i, når du bruger din smartphone eller tablet før søvn, er formentlig mindst lige så vigtig som lyset. Hvis du kigger på Facebook eller læser arbejdsmails, før du skal sove, kan det muligvis øge din følelsesmæssige ophidselse. Det kan så påvirke, hvor nemt det er at falde i søvn og at sove godt efterfølgende,« siger Frida Rångtell

Hvis man tror, at man bare kan øge mængden af dagslys og så være på Facebook eller læse vrede mails fra chefen inden sovetid, uden det påvirker søvnen, kan man godt tro om.

»Det vil ikke hjælpe at udsætte os for øget lys i løbet af dagen eller bortfiltrere den blå del af lyset fra skærmene, hvis vi læser eller ser noget, der ophidser os følelsesmæssigt. Derfor skal man være opmærksom på, hvad man engagerer sig i på skærmen.«

Kontormus bør overveje en gåtur

Hvis man vil sikre sig, at dagslyset forhindrer, at døgnrytmen bliver forstyrret, er det ikke nok kun at få lyset ind i øjenkrogen, siger seniorforsker Birgitte Kornum.

»Folk på kontorer er mere udsatte for at få forstyrret deres døgnrytme, da de kun får skærmlys om dagen eller måske lidt sollys fra vinduet. Det er dog ikke nok at skimte sollys ud af øjenkrogen, det skal direkte ind i øjnene, hvis det skal have virkning,« siger Birgitte Kornum, seniorforsker på Molecular Sleep Laboratory ved Glostrup Hospital. Hun har ikke selv bidraget til den nye undersøgelse.

Her kan løsningen være en rask gåtur, foreslår Birgitte Kornum, der blandt andet forsker i, hvordan lys påvirker hjernens biologi.

»Man kunne overveje obligatoriske gåture i forbindelse med morgenkaffen. Faktisk gik jeg tit en lille tur for at hente kaffe med min chef om formiddagen, da jeg var på Stanford. Nu går jeg bare ned ad gangen og henter kedelig filterkaffe, det er ikke så smart,« siger Birgitte Kornum.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.



Det sker