Dårlig søvn kan give smertelidelser
Kvinder med søvnproblemer har højere risiko for at udvikle sygdommen fibromyalgi.

Kvinder med søvnproblemer har højere risiko for at udvikle smertelidelser. (Foto: Colourbox)

Kvinder med søvnproblemer har højere risiko for at udvikle smertelidelser. (Foto: Colourbox)

Mange mennesker plages i forskelligt omfang af smerter i muskler og knogler. De, der er hårdest ramt, har kroniske smerter i hele kroppen.

Dette er et af de vigtigste kriterier i diagnosen fibromyalgi, som rammer mellem tre og fem procent af den voksne befolkning.

»Vi vidste fra før, at de, der har lignende kroniske smerter, ofte oplever komplikationer som søvnproblemer,« siger Paul Jarle Mork fra Institutt for bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, NTNU.

»Men er dårlig søvn en risikofaktor i forhold til udviklingen af fibromyalgi, eller er det en følge af smerterne?« spørger han retorisk.

For at få mere at vide gennemgik Mork sammen med kollegaen Tom Ivar Lund Nilsen data fra over 12.000 kvindelige deltagere i de store norske folkesundhedsundersøgelser, der går under navnet HUNT.

Søvnproblemer giver femdoblet risiko

Ingen af kvinderne havde smerter, da undersøgelsen begyndte. Men nogle rapporterede om problemer med søvnen.

»Vi har kigget på, hvordan det var gået kvinderne med og uden søvnproblemer ti år senere,« siger Mork.

»Vi fandt ud af, at søvnproblemer er en væsentlig risikofaktor for kroniske muskel- og knoglelidelser, selv når man tager hensyn til andre faktorer som fysisk aktivitet, rygning, alder, fedme og psykisk helbred.«

»Sammenhængen er meget klar. For dem over 45, som siger, at de ofte eller altid har søvnproblemer, er der en femdobbelt risiko for at udvikle fibromyalgi, sammenlignet med dem, der ikke har problemer med søvnen,« siger han.

Søvn skal ikke undervurderes

»På baggrund af disse resultater er der god grund til at tage søvnproblemer alvorligt,« siger Mork.

Han påpeger, at også andre sygdomme ser ud til at hænge sammen med ens søvn.

Fakta

Gode råd til god søvn

Undgå koffein i de sidste timer før sengetid. Husk, at virkningen ofte varer meget længere, end folk tror – op til 5-6 timer efter at kaffen er drukket.

Motioner regelmæssigt, men ikke lige før du går i seng.

Undlad at sidde foran computeren lige før sengetid.

Flere gode råd i bunden af artiklen.

»Et nyligt offentliggjort studie fra HUNT-undersøgelsen viser, at søvnproblemer også ser ud til at påvirke risikoen for hjerte-/karsygdomme.

Hvis søvnproblemerne kan opdages og behandles tidligt, vil man måske kunne reducere risikoen for både fibromyalgi og andre kroniske sygdomme,« siger Mork.

Det står foreløbig ikke klart, hvad der gør, at søvnkvalerne ser ud til at øge faren for at udvikle smertelidelser. Men forskningen har tidligere peget i retning af en mulig sammenhæng.

Fibromyalgi kan skyldes for lidt søvn

»Eksperimenter har vist, at mennesker, som bliver forhindret i at sove, ganske hurtigt får en lavere smertetærskel og forhøjede niveauer af en del inflammatoriske markører,« siger Paul Jarle Mork.

Det tyder på, at der skabes en betændelsestilstand i kroppen.

»Det er muligt, at de samme mekanismer spiller en rolle for udviklingen af fibromyalgi,« siger han.

»Måske gør søvnproblemerne, at der opstår en betændelsestilstand, som aktiverer smertesystemet i kroppen. Med tiden kan det måske føre til udviklingen af kroniske muskel- og knoglesmerter som fibromyalgi.«

Gode råd til god søvn

Han understreger dog, at der givetvis også er en række andre faktorer, der spiller ind. Det er heller ikke sådan, at alle med fibromyalgi har problemer med søvnen, eller at disse problemer altid skulle føre til smertelidelser.

»Der kan også være tale om en ond cirkel: Søvnproblemerne øger risikoen for smertelidelser, som igen giver flere søvnproblemer,« siger Mork.

»Det er derfor, det er så vigtigt at behandle søvnproblemerne. Og her tænker jeg ikke på sovemedicin. Der er faktisk meget man kan gøre selv, blot ved at bruge sin sunde fornuft,« siger han og peger på følgende tips til god søvn:

  • Undgå koffein i de sidste timer før sengetid. Husk, at virkningen ofte varer meget længere, end folk tror – op til 5-6 timer efter at kaffen er drukket
     
  • Motioner regelmæssigt, men ikke lige før du går i seng
     
  • Undlad at sidde foran computeren lige før sengetid
     
  • Lad være med at se film eller foretage dig andet, som gør dig følelsesmæssigt engageret, i den sidste time, inden du går i seng
     
  • Gå i seng og stå op på samme tid hver dag, også i weekenden
     
  • Sørg for, at dit soveværelse er stille og har den rigtige temperatur

© forskning.no. Oversat af Magnus Brandt Tingstrøm

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om de utrolige billeder af Jupiter her.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk