Danske forskere bekræfter: Rygning slanker
Storrygere vejer gennemsnitligt 1,2 kg mindre end ikke-rygere, viser et dansk forskningsresultat baseret på over 80.000 deltagere.

Ryger du også for at holde vægten nede? Det er en dårlig undskyldning - selvom sammenhængen mellem lavere vægt og rygning nu er blevet bekræftet - lyder det fra danske forskere. (Foto: Shutterstock)

»Åh, jeg ville gerne stoppe med at ryge – men hver gang jeg forsøger, stryger vægten i vejret.«

Har du nogensinde talt med en ryger om at kvitte smøgerne, så har denne undskyldning eller lignende formentlig været oppe at vende.

Nu viser et stort nyt forskningsresultat af danske forskere, at der faktisk er noget om snakken. I et studie med over 80.000 deltagere, fandt forskerne en sammenhæng mellem rygning og færre kg på badevægten.

Hvis du tænker, at der sikkert kan være alle mulige andre forklaringer end lige rygning på dén sammenhæng, så lad os tage den i opløbet: Sammenhængen blev fundet ved at kigge på gener. Nærmere bestemt ét særligt gen, som tidligere har vist sig at have en tæt sammenhæng med, hvor mange cigaretter man ryger.

»Og der må vi bare konkludere, at hvis du er ryger og har det her gen, så vejer du mindre, end hvis du ikke har genet. Det samme er derimod ikke gældende, hvis du er ikke-ryger. Det taler altså stærkt for, at det er rygningen, der resulterer i den mindre vægt,« lyder det fra en af forskerne, overlæge Børge Nordestgaard fra Klinisk Biokemisk Afdeling, Herlev Hospital. Han er også professor ved Københavns Universitet.

»Det er ikke et budskab, jeg er glad for, men jeg er også forsker, og jeg synes ikke, at man kan holde information tilbage, fordi det ikke lige passer en.«

Rygerne med det særlige gen vejede gennemsnitligt 1,2 kg mindre end rygerne uden samme gen.

Kollega: Studiets konklusioner holder vand

Studiets konklusioner holder, hvis man spørger en udenforstående ekspert på området, fedmeforsker og professor Thorkild I. A. Sørensen fra Institut for Folkesundhed på Københavns Universitet. Han fortæller, at konklusioner i tidligere undersøgelser bekræfter, at der er en sammenhæng mellem rygning og en lavere vægt.

Dog peger Thorkild I.A. Sørensen på et enkelt forbehold – i forhold til det gen, forskerne har valgt at tage udgangspunkt i:

»Et tidligere studie viser, at det ikke er helt så entydigt at bruge denne genetiske variant til den slags studier, som vi ellers har troet, da den er forbundet med lidt højere BMI hos ikke-rygere,« siger han, men tilføjer, at det nye studie alligevel ser ud til at pege på, at den vægtreducerende virkning af rygning er større, end man tidligere har troet.

»Studiet giver ikke grund til at ændre på de almindelige anbefalinger om at holde op med at ryge, men man kan måske sige, at dem, der ryger og gerne vil holde deres vægt nede, skal have lidt ekstra hjælp.«