Danske forskere bekræfter: Rygning slanker
Storrygere vejer gennemsnitligt 1,2 kg mindre end ikke-rygere, viser et dansk forskningsresultat baseret på over 80.000 deltagere.

Ryger du også for at holde vægten nede? Det er en dårlig undskyldning - selvom sammenhængen mellem lavere vægt og rygning nu er blevet bekræftet - lyder det fra danske forskere. (Foto: Shutterstock)

»Åh, jeg ville gerne stoppe med at ryge – men hver gang jeg forsøger, stryger vægten i vejret.«

Har du nogensinde talt med en ryger om at kvitte smøgerne, så har denne undskyldning eller lignende formentlig været oppe at vende.

Nu viser et stort nyt forskningsresultat af danske forskere, at der faktisk er noget om snakken. I et studie med over 80.000 deltagere, fandt forskerne en sammenhæng mellem rygning og færre kg på badevægten.

Hvis du tænker, at der sikkert kan være alle mulige andre forklaringer end lige rygning på dén sammenhæng, så lad os tage den i opløbet: Sammenhængen blev fundet ved at kigge på gener. Nærmere bestemt ét særligt gen, som tidligere har vist sig at have en tæt sammenhæng med, hvor mange cigaretter man ryger.

»Og der må vi bare konkludere, at hvis du er ryger og har det her gen, så vejer du mindre, end hvis du ikke har genet. Det samme er derimod ikke gældende, hvis du er ikke-ryger. Det taler altså stærkt for, at det er rygningen, der resulterer i den mindre vægt,« lyder det fra en af forskerne, overlæge Børge Nordestgaard fra Klinisk Biokemisk Afdeling, Herlev Hospital. Han er også professor ved Københavns Universitet.

»Det er ikke et budskab, jeg er glad for, men jeg er også forsker, og jeg synes ikke, at man kan holde information tilbage, fordi det ikke lige passer en.«

Rygerne med det særlige gen vejede gennemsnitligt 1,2 kg mindre end rygerne uden samme gen.

Kollega: Studiets konklusioner holder vand

Studiets konklusioner holder, hvis man spørger en udenforstående ekspert på området, fedmeforsker og professor Thorkild I. A. Sørensen fra Institut for Folkesundhed på Københavns Universitet. Han fortæller, at konklusioner i tidligere undersøgelser bekræfter, at der er en sammenhæng mellem rygning og en lavere vægt.

Dog peger Thorkild I.A. Sørensen på et enkelt forbehold – i forhold til det gen, forskerne har valgt at tage udgangspunkt i:

»Et tidligere studie viser, at det ikke er helt så entydigt at bruge denne genetiske variant til den slags studier, som vi ellers har troet, da den er forbundet med lidt højere BMI hos ikke-rygere,« siger han, men tilføjer, at det nye studie alligevel ser ud til at pege på, at den vægtreducerende virkning af rygning er større, end man tidligere har troet.

»Studiet giver ikke grund til at ændre på de almindelige anbefalinger om at holde op med at ryge, men man kan måske sige, at dem, der ryger og gerne vil holde deres vægt nede, skal have lidt ekstra hjælp.«

LÆS OGSÅ: Ryger-gen kan måske påvirke vægten hos ikke-rygere

Kan fjerne fordomme, som gør det sværere at stoppe med at ryge

Børge Nordestgaard understreger også, at studiets konklusioner på ingen måde er en undskyldning for at begynde eller blive ved med at ryge. Til gengæld kan vi bruge det til at fjerne nogle af de fordomme, der omgiver rygerne, og som måske kan være med til at gøre det sværere at kvitte røgen, mener han.

»Det er på ingen måde en undskyldning for at ryge. Men når rygere siger, at det er det, der gør, at de ikke vil holde op med at ryge, så skal man altså tage det alvorligt – for det er jo rigtigt! Der er nok mange, der tænker, at forklaringen i virkeligheden ligger i, at man har en særlig livsstil, når man ryger, eller at man ændrer livsstil, når man stopper med at ryge.«

Om studiet: I studiet har forskerne gjort brug af den såkaldte Herlev-Østerbro-undersøgelse, hvor læger følger og undersøger en stor gruppe danskere på årlig basis. Deltagerne i Herlev-Østerbro-undersøgelsen får blandt andet målt højde, vægt og maveomkreds, men også blodtryk, blodfedt, kolesteroltal og blodsukker. Hovedforfatteren på studiet er medicinstuderende ved Københavns Universitet Ulrik Winsløw, og derudover er reservelæge ved Herlev Hospital Line Rode også på forfatterlisten.

Netop fordi forskerne har kigget på gener hos rygere og ikke-rygere, kan man udelukke andre fejlkilder som alkohol, motionsvaner og diæt, fortæller Børge Nordestgaard.

»Vi udnytter en genetisk variant, som man arver fra sine forældre, fordi genetik er helt uafhængigt af for eksempel alkoholvaner. Man kan sige, at det er naturens eget randomiserede forsøg – de gener, man får, er helt tilfældigt fordelt, uanset hvad man gør senere i sit liv. Det er ligesom at trække lod.«

Lavere vægt er ikke ensbetydende med sundere krop

I studiet har forskerne gennemgået et kæmpe datamateriale fra den såkaldte Herlev-Østerbro-undersøgelse.  De har undersøgt og sammenlignet gener og vægt for 80.342 forsøgspersoner, heraf 15.220 rygere.

Og her fandt de altså, at de rygere, der bar to genfejl i genet CHRNA3, gennemsnitligt vejede 1,2 kg mindre, end rygere der ikke bar den samme genfejl. Men forskerne undersøgte ikke kun vægten; de undersøgte også deltagernes fedtfordeling og talje-hofte-ratio – og her fandt de, at det kun er vægten, der påvirkes positivt af cigaretterne.

En lavere vægt var altså ikke ensbetydende med en sundere fedtfordeling hos rygerne – en faktor som i tidligere undersøgelser har vist sig at have endnu større betydning for sundheden end selve vægten.

LÆS OGSÅ: En stor bagdel kan være en stor fordel og Forskere til raske overvægtige: Drop slankekuren

Forskerne har ikke umiddelbart en forklaring på den tilsyneladende sammenhæng mellem en lavere vægt og cigaretter. I studiet diskuterer de, om det kan være nikotin, der øger rygernes metaboliske rate, altså hvor hurtigt deres krop nedbryder føde og næringsstoffer, eller nedsætter appetitten.

»Men det er ren spekulation på nuværende tidspunkt. Der er tusindvis af andre stoffer i cigaretter; det er bare nikotin, vi kender bedst, og derfor det vi tænker på først,« siger Børge Nordestgaard.

Vægt er ikke en undskyldning for at ryge

For en god ordens skyld slutter vi her af med det overordnede budskab: Denne artikel er IKKE en opfordring til at begynde at ryge, fortsætte med at ryge eller tænke på at ryge.

»Rygning forkorter livet med 8-9 år, er årsag til lungesygdom, adskillige kræftformer og hjerte-kar-sygdomme,« lyder det fra Børge Nordestgaard, som slutter med formaningen:

»At man vejer en lille smule mere, når man ikke ryger? Det er altså en dårlig undskyldning for at ryge.«

Thorkild I. A. Sørensen bakker op:

»Der er bestemt ingen undskyldning for at blive ved med at ryge i dette fund, slet ikke. De helbredsrisici, der er forbundet med rygning, overstiger langt de risici, der følger den mere beskedne stigning i kropsvægt, som kan forventes ved at holde op med at ryge.«