Disse planter renser bedst luften i dit hjem
Bor du i byen, kan stueplanter have god effekt på både dit mentale og fysiske helbred. Her forklarer to forskere, hvilke planter du skal stille i de forskellige rum.

Stueplanter kan have en positiv effekt på vores mentale og fysiske sundhed. De er ikke alene kønne og grønne, de fjerner også luftarter som ozon og kuldioxid. (Foto: Shutterstock)

Antallet af mennesker i Australien, der bor i lejlighed, blev fordoblet mellem 1991 og 2011, og lige siden er denne tendens fortsat.

I takt med at flere og flere mennesker flytter fra mere landlige omgivelser til byerne, og vi bevæger vi os længere og længere væk fra naturen, er der er lagt låg på drømmen om hus og have.

Denne tendens har vist sig at at have en negativ effekt på vores helbred.

De urbane miljøers forandring som følge af byudvikling er forbundet med en hastig stigning i en række kroniske lidelser og sygdomme – og det er et globalt fænomen i udviklede lande.

Naturen har effekt på mental sundhed

Før i tiden voksede børnene op og legede i mudder og på græs. De udforskede alt det, der var at finde på en gård. De klatrede i træer og blev udsat for en masse forskellige bakterier.

Bakteriemangfoldigheden kan forandre sig, hvis en person bliver eksponeret for forskellige miljømæssige forhold; et miljømæssigt forhold som eksempelvis et højhus; langt væk fra jord, mudder, træer og planter.

At være tæt på naturen er forbundet med positivt mentalt velvære. Det er påvist, at folk, der bor i byer, er mindre gode til at bearbejde stress.

Det kan til dels forklares gennem en øget eksponering for luftforurening og varmestress samt mindre motion og fitness som følge af manglende adgang til en have eller nærliggende park.

Hjælper os med at bekæmpe betændelse

Jo mindre eksponerede vi er for naturen, desto mindre mangfoldige er bakterierne i vores mikrobiota.

Mikrobiom eller mikrobiota betegner det økologiske samfund af mikroorganismer, der deler kroppens indre og ydre rum. Mere populært sagt er det alle de 'kræ', der lever i vores tarm og på vores hud.

Vi har brug for forskelligartet eksponering, så vores kroppe kan bekæmpe inflammation på en effektiv måde.

Forskerne mener, at det kan forårsage betændelse i kroppen, når der sker forandringer i vores bakteriemiljø, og når gamle mikrobiotiske arter forsinder. Disse gamle mikrobiotiske arter er kendt for at fremme udviklingen af ​​celler, som regulerer immunsystemet (T-celler).

Når vores immunforsvar er i højeste alarmberedskab hele tiden – selv når det ikke trues – kan det resultere i inflammation, som kan føre til kronisk sygdom.

Vi indeholder milliarder af bakterier

Både mennesker og planter indeholder flere milliarder bakterier, der både er gode og dårlige.

Før i tiden legede børn med mudder, græs og jord. De udvoksede deres omverden og blev eksponeret for en mangfoldighed af bakterier, som de fleste ikke bliver udsat for idag. (Foto: Shutterstock)

Mikrofloraens mangfoldighed beregnes ud fra, hvor mange bakteriefamilier der er til stede.

Vi ved, at plante-mikrobiomet – phyllosfære (på bladene), endophytter (inden i planten), rhizosfære (på rødderne) – har en effekt på plantevæksten, og at mennesker har godt af at spise planteføde.

Men et vigtigt spørgsmål er stadig uafklaret: Gavner det os blot at være i nærheden af planter?

Planter producerer positive forandringer

Planter fjerner også luftarter som ozon og forvandler kuldioxid til ilt, hvilket betyder, at luftkvaliteten bliver forbedret

Et højt iltniveau i en lille lejlighed forbedrer beboernes velvære. Desuden er planterne både smukke at se på, og de reducerer også stress.

Den japanske naturterapi 'shinrin-yoku' (der betyder 'at bade i træer') har en positiv effekt på helbredet ved sænke blodtrykket og øge den mentale sundhed.

'Shinrin-yoku' går i al sin simpelhed ud på at gå en 'mindful' tur i skoven, mens man bruger alle sanser og lægger mærke til farver, lyde og dufte.

Det er påvist, at planter producerer positive forandringer i hjernens elektriske aktivitet samt muskelspænding og hjerteaktivitet.

Gavnlige planter: Fredslilje

Fredsliljen reducerer flere forskellige giftstoffer. (Foto: Shutterstock)

Fredsliljen er en populær stueplante som er mest kendt for sine ovale, mørkegrønne blade og karakteristiske blomster.

Hvis fredsliljen placeres i gangen, reducerer den mange giftstoffer eksempelvis benzen, ammoniak, acetone og ethyl. Det kan gøre det mindre sandsynligt, at giftstofferne spredes fra rum til rum.

Planten stammer oprindeligt fra tropiske regnskove i Mellemamerika og det nordlige Sydamerika, hvor den oftest står i skyggen under større træer. ​

Gavnlige planter: Aloe vera og svigermors skarpe tunge

Aloe vera og svigermors skarpe tunge placeres i soveværelset, hvor de afgiver oxygen, der forbedrer søvnkvaliteten.

Bajonetplante, Sansevieria trifasciata, med tilnavnet 'svigermors skarpe tunge', er ikke nogen ny opfindelse i stueplanteverdenen. En hel generation af bedstemødre havde et skarpt øje for bajonetplantens fortræffeligheder. De hårdføre planter gik ligefrem i arv fra generation til generation, indtil de måtte bukke under for modens luner.

Svigermors skarpe tunge hedder planten her, der bør stå i soveværelset. (Foto: Mark SolarskiCC BY)

Aloe vera er den den ideelle stueplante for dem, der altid glemmer at vande. Den skal nemlig slet ikke vandes omhyggeligt – tværtimod!

Sansevieria, som er medlem af liljefamilien, kaldes også 'kærligt' for svigermors skarpe tunge. Sansevieria er gode stueplanter, som trives og gror under næsten alle forhold. Dens lange sværdlignende blade har gule rande. Under gode betingelser kan bladene blive meterhøje.