Stueplanter kan støvsuge luften for farlige stoffer
Den rigtige plante kan være en effektiv luftrenser. Men den samme plante virker ikke lige godt alle steder, viser nyt amerikansk studie.

Se, hvordan forskerne bar sig ad med at sammenligne de fem stueplanter. (Video: American Chemical Society / Research Square)

Planter pynter i ethvert hjem, og de kan også gøre underværker for indeklimaet.

Men det er ikke ligegyldigt, hvilke planter du fylder rummet med, hvis du gerne vil have en renere luft på arbejdspladsen eller derhjemme. Det skriver phys.org.

Et nyt studie fra State University of New York at Oswego i USA har sammenlignet forskellige stueplanters evner til at optage bestemte typer af farlige stoffer kendt som flygtige organiske forbindelser.

Resultaterne, som bliver præsenteret torsdag ved et symposium hos forskerfællesskabet American Chemical Society, viste, at det betaler sig at vælge den rigtige plante. Der var nemlig betydelig forskel på, hvor mange af forbindelserne, planterne optog.

»Baseret på vores resultater er vi i stand til at anbefale bestemte planter til bestemte miljøer,« udtaler adjunkt og forskningsleder Vadoud Niri ifølge phys.org.

LÆS OGSÅ: Sådan får du et godt indeklima

Forbindelser kan være kræftfremkaldende

Flygtige farlige forbindelser, eller VOC’er (Volatile Organic Compounds) på forskerslang, stammer blandt andet fra uforbrændt benzin og diesel samt afdampning fra opløsningsmidler, som kan findes i maling, lim og lak. Du genkender sikkert den skarpe lugt, som disse materialer kan afgive.

Juvelblomsten var den bedste allroundplante

Juvelblomstens var testens allroundvinder og optog mere end 80 procent af seks ud af otte VOC'er. Den tilhører Ananas-familien. (Foto: Shutterstock)

Flere forbindelser såsom benzen og formaldehyd er kræftfremkaldende, og Miljøstyrelsen har på baggrund af et EU-direktiv fastlagt grænseværdier for VOC-indholdet i maling, lak og lignende.

Man har længe vidst, at visse planter var i stand til at optage disse farlige stoffer, men Vadoud Niri og hans hold satte sig for at finde ud af, hvilke planter der var bedst til at optage specifikke VOC’er.

Det undersøgte forskerne ved at anbringe fem forskellige stueplanter i lufttætte kamre og udsætte dem for otte typer af VOC’er. De kunne herefter måle VOC-koncentrationen hen over 12 timer og sammenligne planternes evner til at optage de forskellige forbindelser.