Blåbær hjælper mod type 2-diabetes
Blåbær og druer kan hjælpe mod livsstilssygdommen type 2-diabetes, mens juice giver den modsatte effekt, ifølge nyt studie.

Blåbær er sunde og tilmed kan det være en hyggelig familietur at tage til fx en svensk skov og finde dem selv. (Foto: Colourbox)

Et øget frugtindtag har været anbefalet som et af flere tiltag mod forebyggelse af mange kroniske sygdomme, deriblandt type 2-diabetes, påpeger forskere i et nyt studie.

Men muligvis er det ikke ligegyldigt, hvilken slags frugt, du putter i munden.

Frugt og bær indeholder i varierende grad både fibre, antioxidanter samt andre kemiske forbindelser, som kan påvirke kropen.

»Vores fund giver ny dokumentation for, at visse enkeltstående frugter kan være specielt gunstige til at reducere risikoen for type 2-diabetes,« siger ernæringsforsker Qi Sun ved Brigham and Women’s Hospital i USA.

Hans nye studie, som han har lavet i samarbejde med forskere fra Harvard School of Public Health, er netop blevet publicereret i British Medical Journal.

Analyse af flere studier

Folk, der spiste mindst to portioner ugentlig af hele frugter – særligt druer, blåbær, æbler og pærer – havde 23 procent lavere type 2-diabetes-risiko end folk, der spiste meget lidt – mindre end en portion om måneden.

Forskerne så også koblingen ved indtag flere gange om ugen af rosiner.

Et eksempel på en portion kan være en kop blåbær eller druer, eventuelt et lille æble eller udskåret frugt i en kop.

Læs mere om portionsstørrelser hos amerikanske National Institutes of Health.

Tidligere indsamlede data fra i alt tre studier med næsten 190.000 personer, som samlet set dækker perioden 1984-2008, er analyseret.

Endnu engang er frugts gavnlige virkning undersøgt, og ja, frugt er stadig sundt, men der er trods alt forskel på, om man indtager det i rå form eller som juice. (Foto: Colourbox)

Over 12.000 af disse (6,5 procent) udviklede type 2-diabetes i løbet af denne periode.

Juice kan bidrage til en øget risiko

Forskerne så også nærmere på indtaget af æblejuice, appelsinjuice, grape- og andre juicetyper.

De, der drak en eller flere portioner af frugtjuice dagligt (en portion er et almindeligt drikkeglas) steg type 2-diabetes-risikoen med så meget som 21 procent.

Samtidigt kan det at droppe tre glas juice om ugen, bidrage til, at risikoen sænkes en del, nærmere bestemt med 7 procent, analyserer forskerne sig frem til.

Det glykemiske indeks for de enkelte frugter, som fortæller, hvor hurtigt kulhydraterne forbrændes, så ikke ud til at være vigtigt for påvirkningen af type 2-diabetes-risikoen, oplyser Harvard i en pressemeddelelse.

Forskerne tror derimod, at forklaringen på den gunstige effekt kan ligge i, hvilke stoffer frugterne indeholder mere eller mindre af. Foreløbigt ved de ikke, hvilke stoffer, der er mere fordelagtige end andre.

Blåbærspisere mere sunde?

Det, forskerne rapporterer, er en sammenhæng mellem indtaget af visse frugttyper og en reduceret type 2-diabetes-risiko.

Dette indebærer, at de ikke kan udpege antioxidanter eller andre stoffer i frugterne, som en direkte årsag, at de kan være en af flere faktorer, som hjælpe med at reducere risikoen.

For eksempel kan de ikke udelukke, at folk, der spiser blåbær samlet set spiser lidt sundere og/eller træner mere end folk, der spiser svesker eller bananer. Følgende frugter blev studeret nærmere i studierne: Druer (eller rosiner), fersken, blommer (eller svesker), abrikos, bananer, cantaloupe-meloner, æbler, pærer, appelsiner, grapefrugter, jordbær og blåbær.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Ugens videnskabsbillede