Vores ansigter formes af 'overflødigt' DNA
Kilde:
25 oktober 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

Forskere har opdaget, hvordan vores DNA er med til at bestemme vores ansigters form, skriver The Guardian.

I eksperimenter på mus har forskerne fundet mere end 4.300 regioner, som regulerer aktiviteten i de gener, der specifikt koder ansigtstræk: Altså, hvor næsen, øjnene og munden ender med at blive placeret osv.

Det viser sig, at størstedelen af den DNA faktisk er såkaldt 'junk DNA' - inaktivt DNA, som ikke koder for proteiner. Faktisk udgør den type DNA omkring 98 procent af vores genom, skriver The Guardian.

Efterfølgende tog forskerne nogle af musene og slog enkelte af generne fra. Da de sammenlignede de mus med de urørte mus, var der små, men konsistente ændringer i længden og bredden af musenes hoveder.

Forskningsresultaterne er netop blevet publiceret i tidsskriftet Science.