Nanopartikler kan slå 90 procent af resistente bakterier ihjel
Kilde:
20 januar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET

Bakterier, der er resistente over for antibiotika, er er et stigende problem. Så sent som i december fandt man i en patientprøve og fem importerede fødevarer herhjemme et gen, der er resistent over for en type antibiotika – colistin – der kan behandle multiresistens.

Nu har forskere fra University of Colorado Boulder udviklet en behandling med lys-sensitive nanopartikler, der i tests har slået 92 procent af de resistente bakterier ihjel i en laboratorie-dyrket bakterie-koloni. Nanopartiklerne lod desuden de raske celler være. Det skriver sciencearlert.com.

Nanopartiklerne fungerer på den måde, at de kan aktiveres af lys med en bestemt bølgelængde. Med lyset kan nanopartiklerne ifølge sciencealert.com angribe de inficerede celler og gå uden om de raske.

»Ved at formindske de her halvledere ned til nanostørrelse er vi i stand til at skabe interaktioner, der kun angriber infektionen på celleniveau,« siger Prashant Nagpal, der er lektor ved Chemical and Biological Engineering på University of Colorado Boulder, til sciencealert.com.

Forskerne bag forsøget med nanopatiklerne forklarer, at behandlingen kræver langt mere arbejde, inden den er helt sikker for mennesker.

Resultaterne fra laboratorieforsøgene er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Materials.