Nyt farligt resistensgen fundet i Danmark
04 december 2015

KORT NYT FRA DANMARK

Resistens i bakterier er en af de største medicinske udfordringer i dag. Nu er der fundet endnu et resistensgen. Fundet er gjort i Kina, og genet er nu også blevet sporet i en patientprøve fra 2015 herhjemme samt i fem importerede fødevarer mellem 2012 -2014. Det skriver DTU Fødevareinstituttet i en pressemeddelelse.

Det nye gen – mcr-1 – er resistent overfor colistin, som er en type antibiotika, der kan behandle infektioner med multiresistente som eksempelvis E-coli- og klebsiellabakterier. Du kan læse i en artikel fra Forskerzonen, hvordan bakterien har skabt resistens.

Hos DTU fandt man hurtigt tilfælde af mcr-1, fordi de har computerfaciliteter stående, der kan kortlægge DNA’et hos en bakterie og sammenligne det med tidligere resultater. Forskerne på DTU undersøgte derfor 3.000 helgenomsekventerede  coli- og salmonellebakterier for mcr-1 og fandt det i seks prøver.

»Fundet af genet i Danmark og Europa er meget bekymrende, og vi følger derfor udviklingen meget tæt,« siger overlæge Robert Skov fra Statens Serum Institut til DR.dk og fortsætter.

»Men eftersom genet kun er fundet i en enkelt patient, og det ældste fund i fødevarer ligger tilbage til 2012, så er der ikke tale om en akut kritisk situation. Det er mere perspektiverne på længere sigt, der er bekymrende,« siger han.