Annonceinfo

Klima-paradoks: Isen vokser rundt om Antarktis

Isdækket rundt om Antarktis er vokset siden 1979, og arealet er nu rekordstort. Imens smelter isen på Nordpolen med lynets hast.

Emner: , ,
Videoen er lavet af NASA Goddard Space Flight Center/Joy Ng

Villy Søvndals udmelding på gebrokkent engelsk i 2011 - »The ice is melting at the polls« - er ikke kun sjov. Den er også upræcis.

19. september 2014 registrerede NASA's National Snow and Ice Data Center nemlig det hidtil største isdække rundt om Antarktis siden 1979.

Samtidig lider isen på Arktis den stik modsatte skæbne. Her omdannes havis hver dag til vand i spandevis.

Men hvordan kan det nu hænge sammen? Få hele forklaringen i videoen øverst i artiklen.

En god, dårlig nyhed

Selvom nyheden om is-udvidelsen på Antarktis umiddelbart lyder glædelig, er rekorden ifølge forskere fra NASA blot et udtryk for den komplekse situation, som klimaet på Jorden står i.

»Planeten som helhed gør, hvad der var forventet i form af opvarmning. I det store billede smelter havisen. Men ligesom med global opvarmning er det ikke hvert eneste havområde med is, som vil være nedadgående i omfang,« siger Claire Parkinson, som er seniorforsker ved NASA's Goddard Space Flight Center.

Is-forøgelsen på Antarktis svarer da også kun til en tredjedel af den is, som smelter på Arktis.

Siden 1979 har Arktis gennemsnitligt mistet 53.900 km2 om året, mens isdækket rundt om Antarktis årligt har haft en gennemsnitlig udvidelse på 18.900 km2.

Ifølge målinger fra The National Snow and Ice Data Center har Antarktis nu slået sin iskolde rekord. Isdækket på Sydpolen havde 19. september et areal på 20 millioner km2.

Global opvarmning kan være grund til vokseværk

Vi kan blandt andet tilskrive den globale opvarmning, at isen har fået vokseværk. Med ændrede vejrmønstre vil der nemlig også forekomme koldere vinde på bestemte breddegrader, mener NASA-forsker fra Goddard Space Flight Center Walt Meier.

»En del af forklaringen skal findes i geografi og geometri. Uden nogen barriere rundt om hele isdækket kan isen sagtens udvide sig, hvis vejromstændighederne er favorable nok,« siger han.

Walt Meiers hypotese er, at de koldere vinde på Antarktis blæser fra land og ud over havet, som tilmed er faldet i overfladetemperatur.

Det giver isen gode frysningsvilkår på Sydpolen. Der foreligger dog på nuværende tidspunkt ingen entydig forklaring på udvidelsen.

Smeltevand fra fastlandet bliver til is igen

En kombination af de koldere vinde og havstrømme får NASA-forskerne til at pege på endnu en mulighed.

Paradoksalt nok mener de, at smelteis fra det Antarktiske fastland skulle kunne omdannes til is igen, når det rammer det kolde hav.

I mysteriet om den tiltagende is bør vi dog se de mange klima-paradokser som forventelige.

»Det er virkelig ikke overraskende for klimaforskere, at alle områder på Jorden ikke opfører sig som forventet. Det ville først være utroligt, hvis de gjorde,« siger Claire Parkinson.

Hun tilføjer, at de mange forskellige hypoteser nu kun venter på at blive efterprøvet.

»Den antarktiske havis er et af de områder, hvor tingene ikke er gået som forventet. Så nu er det helt naturligt for os forskere at spørge: Ok, hvordan kan vi så forklare det?«

Bo Albrechtsen, museumsinspektør ved Grønlands Nationalmuseum, drømmer om at få et naturhistorisk museum i Grønland.