Mulig behandling mod hashmisbrug fundet
Et særligt stof fjerner både den berusende og sløvende virkning ved hash. Det kan være positivt nyt for de hashmisbrugere, der ønsker at komme ud af afhængigheden, mener forskere.

Hashmisbrugere vil muligvis snart kunne hjælpes ud af afhængigheden, indikerer ny undersøgelse. (Foto: <a href="http://www.shutterstock.com/pic-113526850/stock-photo-alone-at-home-with...)

Hvis du indtager cannabis – eller hash, som det også kaldes - på daglig basis over en længere periode, så gør det nogle mennesker afhængige. Men i modsætning til alkoholafhængighed og heroinafhængighed, så eksisterer der lige nu ikke et lægemiddel, som kan hjælpe den hashafhængige ud af misbruget.

En ny undersøgelse udgivet i det anerkendte tidsskrift Science viser dog, at et stof, der findes i rottehjerner, både kan mindske hash-rusen, den svækkede hukommelse og den øgede appetit, der følger i kølvandet på et hashindtag. Undersøgelsen peger samtidig på, at stoffet har samme virkning på mennesker.

Det kan være godt nyt for hashmisbrugere, mener forskerne bag undersøgelsen. De håber nemlig, at den nye viden vil føre til udviklingen af et lægemiddel til mennesker, der kan afhjælpe hashforgiftning, i tilfælde af for høj dosis, men også fjerne den behagelige rus fra misbrugeren – og dermed motivationen for at indtage hash.

»Denne omfattende og flotte undersøgelse giver os en lovende indsigt i, hvad der skal til for at dæmpe effekten af hash på hjernens nerveceller,« siger Harald S. Hansen, professor på Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi ved Københavns Universitet. Han har ikke selv medvirket i undersøgelsen.

Hjernen udskiller selv stoffet

Den internationale forskergruppe med Pier Vincenzo Piazza fra Bordeaux Universitet i spidsen gav i undersøgelsen en gruppe rotter forskellige stoffer, som heroin, kokain og hash, og studerede derefter stoffernes effekt på dyrenes hjerne.

De kunne se, at rotterne udskilte 3.000 procent mere af steroidstoffet pregnenolon ved indtag af hash fremfor andre stoffer.

Cannabis er mest kendt for den harpiks, der udskilles af de blomstrende toppe. Harpiksen iblandet plantedele går under navnene: hash, hashish, marihuana, pot, galar. Den ryges som euforiserende middel.

Den euforiserende virkning skyldes flere beslægtede stoffer, men især tetrahydrocannabinol (THC).

Ved at studere rotternes nerveceller nærmere kunne de se, at pregnenolon satte sig på cellernes receptorer og dæmpede det aktive stof i hash – THC – og hindrede på den måde THC i at påvirke cellerne i lige så høj grad. Pregnenolon udskilles altså som en forsvarsmekanisme mod THC.

Skæve rotter stopper med at æde

For at teste om pregnenolon kunne stoppe hashens virkning på rotterne helt, gav forskerne de skæve rotter et ekstra skud pregnenolon. Rotterne viste derefter ikke længere tegn på svækket hukommelse og øget appetit, som ellers normalt følger i kølvandet på indtag af hash. Samtidig udskilte de mindre af 'glædeshormonet' dopamin. De påvirkede rotter blev altså mindre skæve.

Forskerne var i tvivl, om pregnenolon også havde samme funktion i menneskekroppen. De valgte derfor at undersøge menneskeceller i en såkaldt petriskål.

Her kunne de se, at pregnenolon beskyttede menneskenerveceller på samme måde som hos rotterne. Det lader altså til, at pregnenolon også vil kunne modvirke effekterne af hash hos mennesker.

Mulig behandling for hasmisbrug i sigte

Men betyder det så, at vi bare kan spise pregnenolon, og så aftager hash-rusen af sig selv? Det mener forskerne ikke. Hvis man indtager ren pregnenolon gennem munden eller ved at få det direkte ind i blodbanen, nedbryder kroppen det nemlig til andre stoffer, så det ikke længere har den ønskede virkning.

Forskerne bag undersøgelsen er dog i gang med at udvikle et stof, der minder om pregnenolon i kemiske egenskaber, men som samtidig er mere stabilt, så det overlever turen gennem kroppen og op i hjernen.

Cannabis har siden slutningen af 1990'erne været forsøgt anvendt til behandling af smerter og muskelkramper ved sklerose, kvalme ved kemoterapi og muskelsvind ved AIDS.

Der mangler imidlertid flere undersøgelser, før dets behandlingsmæssige effekt er endeligt afklaret.

Se også artiklen Cannabis kan dræbe kræftceller og bremse sklerose

Professor Harald S. Hansen fra Københavns Universitet er positiv omkring udviklingen af et sådant stof.

»Undersøgelsen viser, hvordan pregnenolon præcist sætter sig på cellernes receptorer og dæmper virkningen af THC. Ud fra det kan forskerne formentligt få kemikere til at udvikle et effektivt lægemiddel, der har samme virkning,« siger han.

Hash narrer hjernen

Et lægemiddel, der minder om pregnenolon, skal altså hjælpe kroppen med at modvirke den store mængde THC, man indtager med hash.

Men hvorfor er det lige, at kroppen overhovedet har sådan en forsvarsfunktion mod THC?

Stoffet THC har en biologisk aktivitet, der ligner andre stoffer, vi har i kroppen, kaldet cannabinoider.

»Kroppens egne cannabinoider bruges blandt andet til at regulere vores mæthedsfølelse,« siger Harald S. Hansen, som selv forsker i kroppens cannabinoider.

Undersøgelsen viser, hvordan pregnenolon præcist sætter sig på cellernes receptorer og dæmper virkningen af THC. Ud fra det, kan forskerne formentligt få kemikere til at udvikle et effektivt lægemiddel, der har samme virkning.

Professor Harald S. Hansen

»Hvis der er for meget cannabinoide-stof eller THC, så bliver cellerne overstimuleret, og så er det, at kroppen sandsynligvis udskiller pregnenolon for at få ro på celleaktiviteten.«

Ligesom kroppens egne cannabinoider binder THC-stoffet sig til nogle bestemte receptorer i hjernens nerveceller og øger deres aktivitet. Det giver både en berusende følelse, men også en øget appetit, dårligere reaktionsevne og dårligere hukommelse.

THC ændrer celleaktiviteten

På grund af ligheden mellem kroppens egne cannabinoide-stoffer og cannabisstoffet THC, bliver hjernen altså snydt til at tage mod THC, og det giver en øget aktivitet i cellerne.

Det er denne aktivitet, man ønsker at dæmpe hos hashmisbrugere. Men hash tages også som medicin af folk med sklerose og spastisk lammelse, da det dæmper smerter og spastiske bevægelser.

Forskerne bag den nye undersøgelsen håber, at resultatet af deres undersøgelse også vil kunne føre til udviklingen af et stof, der kan isolere de ønskede virkninger ved hash, når det bruges af medicinske årsager.