Annonceinfo

Hold dig sund: Drik tre glas øl om dagen

Midaldrende og ældre kan med god samvittighed udskifte det daglige glas rødvin med en kold øl.

Nogle undersøgelser tyder på, at vindrikkere er sundere end øldrikkere. Men det har formentlig snarere noget at gøre med vindrikkeres sunde livsstil, end vinens sundhedsmæssige fordele. Øldrikkere har i højere grad tendens til at ryge og købe usunde fødevarer. (Foto: Colourbox)

Øl gør dig fed og usund.

Sådan lyder mange menneskers fordom om den gyldne humledrik. Men meget tyder på, at den ikke holder i retten.

Øl har tværtimod masser af sundhedsmæssige fordele, som gør det mindst lige så sundt som vin, når man indtager det i moderate mængder. Et moderat indtag kan være helt op til tre glas øl om dagen i forbindelse med en sund kost.

Øl kan nemlig, blandt meget andet, medvirke til at forebygge hjertekarsygdomme, diabetes og forhøjet blodtryk.

Det er bare nogle af konklusionerne i rapporten 'Øl og Sundhed' og på den internationale konference 'Øl og Ernæring', afholdt på Københavns Universitet.

Vi drikker mere vin end øl

Når den gennemsnitlige dansker er i supermarkedet, er det oftere vin end øl, der ryger ned i kurven, men det er ikke så længe siden, den landsdækkende indtagelse af vin begyndte at overstige indtagelsen af øl.

  • I 1997 udgjorde vin 35,1 procent af danskernes samlede forbrug af alkohol. Øl udgjorde 53,7 procent.
     
  • I 2010 så det omvendt ud: 45,0 procent af det samlede forbrug var vin og 37,8 procent var øl.

Vinens popularitet er blevet hjulpet på vej af et tungtvejende reklamebudskab: Det er sundt at få et glas om dagen.

Det har inspireret Bryggeriforeningen, som nu også vil med på sundhedsbølgen. Derfor har foreningen afholdt konferencen ’Øl og Ernæring’ med deltagelse af de førende danske og internationale forskere på området.

Et af konferencens erklærede mål var at gøre op med opfattelsen af, at vin er den eneste type alkohol med sundhedsmæssige fordele.

Øllets ernæringsmæssige fordele
De stiplede, sorte streger beskriver risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme, når man drikker øl, og hvordan risikoen forhøjes, når man intet drikker eller drikker meget. De røde streger er for vin. (Grafik: Constanzo et al, 2011)

Konferencen havde deltagelse af professorer fra ind- og udland, som kunne liste følgende fordele ved at drikke øl:

  • Det forebygger hjertekarsygdomme hos mænd og 35 og kvinder over 45 år.
     
  • Et moderat alkoholforbrug sænker risikoen for diabetes, mens intet eller højt alkoholforbrug øger risikoen.
     
  • Øl kan sænke risikoen for knogleskørhed, særligt for kvinder der har været i overgangsalderen.
     
  • Humle gemmer på en masse stoffer, som øjensynligt kan forebygge en lang række sygdomme, blandt andet kræft, Alzheimers, overvægt og depressioner. Yderligere forskning på området er dog nødvendig.

Derudover ser øl i begrænsede mængder ikke ud til at føre til overvægt.

Sådan skal du indtage øl

Ifølge forskerne kan der ses sundhedsmæssige fordele ved at indtage øl, hvis du:

  • Drikker moderat, det vil sige 1-2 genstande om dagen i forbindelse med et sundt måltid. Mænd må dog gerne drikke 1-3 genstande.
     
  • Har en jævn drikkefrekvens og fordeler øl-indtagelsen over hele ugen.
     
  • Ikke er ung.
     
  • I øvrigt holder dig under Sundhedsstyrelsens råd om maksimalt 14 genstande om ugen til kvinder og maksimalt 21 til mænd - og ikke flere end fem genstande tæt på hinanden, for eksempel på en aften.
Delte meninger om, hvor meget øl man bør drikke

Meningerne er mange, når forskere  og sundhedsorganisationer diskuterer, hvor meget alkohol der er sundt.

Professor Ramon Estruch fra universitetshospitalet i Barcelona argumenterede eksempelvis for, at tre øl om dagen godt kunne være sundt for mænd.

Cand. scient i human ernæring Per Brændgaard har en anden holdning. Han genudgav for nylig en rapport med de væsentligste dele af den videnskabelige litteratur om øl og sundhed. Rapporten samler fakta, gode råd og retningslinjer omkring øl-indtagelse. 

Han mener ikke, der skal mere end én genstand til hver anden dag for at opnå de hjertekar-gavnlige virkninger - men han er klar over, at det kan være svært for glade øldrikkere at holde sig nede på det niveau.

»En af ulemperne ved øl, er at man indtager alt for meget af gangen. Særligt når man drikker øl med høje alkoholprocenter og i store flasker,« siger Per Brændgaard.

Han understreger i øvrigt, at vand stadig er det sundeste.

Vitaminer og næringsstoffer i øl
Den sundhedsmæssige fordel ved at få silicium illustrerer disse to fire uger gamle kyllinger. Kyllingen til venstre har fået en kost rig på silicium, mens kyllingen til højre har fået en silicium-fattig kost. (Foto: Carlisle, 1972)

Øl indeholder en masse næringsstoffer og vitaminer. Et af de vigtigste næringsstoffer er silicium, som er essentiel for opbygning af knoglerne.

I en almindelig pilsner er der 6,9 milligram silicium, hvilket er 22 procent af den anbefalede daglige indtagelse. Et glas vin indeholder til sammenligning kun 0,9 milligram silicium.

Den britiske professor Jonathan Powell, der forsker i mineralers biokemiske egenskaber, fortæller, at øls høje koncentration af silicium modvirker knogleskørhed.

»Silicium styrker kroppens knogleopbyggende funktion, som er essentiel for vores knogler,« siger Jonathan Powell.

Derudover ser alkoholen i øl ud til at mindske kroppens naturlige knoglenedbrydende funktion. På den måde hjælper øl knoglerne på to måder.

Øl er kun for de mådeholdne og voksne

Forskerne på konferencen understregede alle én vigtig pointe igen og igen: nøglen til et sundt alkoholforbrug er mådehold. For meget alkohol og særligt for meget alkohol på én gang er skadeligt og øger markant risikoen for sygdomme som for eksempel kræft.

Og selvom øl har visse sundhedsmæssige fordele, skal det ikke opfattes sådan, at unge mennesker skal føle sig sunde, når de weekend efter weekend lader diskotekernes fadølsstrøm flyde ned i svælget. Unge mennesker burde i det hele taget slet ikke drikke alkohol.

Det er først, når man når en vis alder og naturligt er udsat for øget risiko for hjertekarsygdomme, diabetes og forhøjet blodtryk, at indtagelsen af øl for sundhedens skyld kan forsvares, bemærker forskerne.

Du kan læse meget mere i Per Brændgaards rapport 'Øl og Sundhed'.

Havregryn

Spiser du dagligt en lille portion havregryn så er du dækket ind - i det hele taget har du en fornuftig sammensætning af din kost og den indeholder masser af fiber så er der ingen grund til at lede efter piller med silicium.

En lille portion havregryn med et revet æble og lidt nødder er toppen af poppen når det kommer til sund morgenmad - du skal bare ikke voldæde og du skal sørger for at du får din motion.

Brug skummemælk eller en øko-A38 og slut af med en skive groft rugbrød og en skive mager skinke - så er der lagt en fornuftigt bund - du er mæt i mange timer og maven og tarmene har en masse guf at arbejde med.

Silicium / Kisel

Hej igen.

Det var spænddende at læse dit svar Kim. Tak for svaret.

Jeg kan oplyse, at silicium / kisel sjældent findes i de danske multi-vitamin/mineral-piller, hvis man læser på varedeklarationerne. Sådan har billedet set ud i årevsi.

Dog ffindes silicium / kisel måske i nogle af de andre vitamin- eller mineralforbindelser i "Multi"-pillerne.

Venlig hilsen'
Jan, Projekt S og T

elastisk

Google er din ven ;)

Dagsbehovet for silicium er ikke fastlagt, og der findes ingen ADT. En fiberrig kost med mange kornprodukter tilfører 20-40 mg silicium om dagen, hvoraf dog kun en mindre del optages.

I knoglevæv er silicium især koncentreret i den organiske matrix, og specielt i osteoblaster, som er de celler, der danner ny knoglemasse. Knoglevæv består af ca. 30 % organisk matrix og 70 % mineraler. Matrixdelen er knoglevævets "cement", hvori "murstenene" - calcium, fosfor og andre mineraler - er indlejret. Osteoblasterne opbygger knoglevæv ved at afsondre collagen, chondroitinsulfat, som danner et brusklignende væv, hvori mineralerne indlejres. Den organiske matrix giver knoglen brudstyrke og fleksibilitet.

Silicium er en forudsætning for normal knoglevækst og udvikling. Mineralet styrker hud, hår, negle og slimhinder og sørger for at holde bindevævet elastisk. Det er nødvendigt for dannelse af bindevæv og tilstedeværelse af silicium sikrer bindevævet styrke. Slap og rynket hud kan skyldes mangel på silicium. Silicium fremmer sårheling i såvel hud som slimhinder, eksempelvis ved sårdannelse i tarmsystemet.

"Elastisk" ?

Hej Kim.

Hvad mener du med "elastisk" ? :-) VIl du være sød at uddybe dette?

Jeg er ikke overrasket over, hvis silicium/kisel kan udføre en eller flere funktioner i kroppen. Jeg har jo selv taget det som tilskud for år tilbage. Men er det ligefrem livsnødvendigt? Der er måske andre stoffer, som plejer at udføre disse funktioner.

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

”elastisk”

Silicium holder dig ”elastisk” ;)

Silicium/kisel

Hej.

Man skal tænke på, at noget forskning måske er støttet af industrien. Derfor skal en større eller mindre del af den forskning, som siger, at små mængder vin og øl er sundt, måske tages med et gran salt.

Der nævnes silicium / kisel. Jeg har i mange år troet, at dette var et IKKE-livsnødvendigt stof.

Er der kommet ny forskning til, som viser, at vi mennesker har et behov for kisel/silicium?

For mange år siden har jeg da af og til taget tilskud af dette storf. Men jeg var ikke klar over, at det skulle være livsnødvendigt.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
'Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Hvem skændes?

Mudderkastning?

Hvorfor skændes I og har ofte mudderkastning?

Undskyld, jeg er ked af at sige det.

Man får altid at vide at man skal holde sig til emnet. Og man skal tale ordenligt til hinanden. Men desværre har jeg set mudderkastning og dårligt sprog i flere artikler. Kan I ikke få hinandens private e-mail adresser, så kan I skændes og kaste med mudder efter hinanden dér?

Nu får jeg sikkert også mudder i hovedet. I siger sikkert begge: Bland dig uden om vores skænderi. Og sikkert ikke så pænt. Og jeg får sikkert også en løftet pegefinger af hjemmesiden. Blot for at gøre jer opmærksom på det.

Det burde være hjemmesiden eller forfatteren, der siger det til jer.

Og vi har så ramt kartoflen igen igen

Hvert andet år er den "guds gave til menneskeheden" og hvert andet er det "den rene gift"

Spøjst iøvrigt at bemærke at der ikke er nogen, som har fæstet sig ved sundhedsstyrelsens nedgradering af "anbefalet" alkoholindtag, så mænd ikke bør drikke mere end 2 genstande pr. dag.

Hvem fik forskningsmidlerne fra bryggerierne - nå - det kan også blive FOR nemt at gætte med :-)

Øl reklame.

Ja de skriver øl er sundt, hvis det ellers indtages med en sund kost.Jeg skal ikke drikke noget øl for at forbedre min sundhed.Øl har et meget højt Gi index,hvad de mageligt undgår at komme ind på i deres undersøgelse.

En vitaminpille er mere sund end øl

Det er ufatteligt, hvad videnskaben gør for at gøre indtagelse af alkohol sund.

Alkohol er skadeligt for hjernen. Det er underligt, at vi ønsker at nedsætte vores mentale funktioner med alkohol. Det er mærkeligt, at vi skal være stangstive til fester, så vi hverken kan føre fornuftige samtaler eller huske, hvad som har sket.

At alkoholen er blevet så højt værdsat er trist. Rygning har fået lavstatus, selv om rygning aldrig i samme grad ødelægger den mentale tilstand.

Det er tragisk, at videnskaben sætter fokus på de gode effekter ved indtagelse af alkohol. Videnskaben burde sætte fokus på den ødelæggende mentale tilstand, som alkoholen bringer.

Drik ikke alkohol for syndheden.

Der er rigtig mange tinge der styrker helbredet.

Langt bedre ind alkohol.

Det er der mange undersøgelser der peger på...;o)

Niet

Jeg skriver ingen steder at det er mere sundt at drikke vand - kaffe og mælk - jeg skriver at det er godt nok til mig og intet andet - måske skulle du ikke drikke før du poster.

Er ikke nogen "øl-bøvs" :) ,

Er ikke nogen "øl-bøvs" :) , kommenterer bare at du lader til at mene at mælk og kaffe er sundere end den mængde øl der omtales i artiklen

Hellig?

Jeg er sgu da ikke hellig din båtnakke - jeg gider bare ikke drikke mere - men du er åbenbart en af de typiske ølbøvser der ikke kan fatte at nogen af os bare har mistet lysten - Folk kan da drikke alt det de lyster jeg er bare stået af efter at jeg var ved at dø pga. for meget øl og god mad.

Til nedenstående kommentar..

Hold dog op med at spille hellig...

Du siger: "jeg holder på vand – kaffe og mælk er godt nok til at jeg kan holde mig i live", mens der er op til flere undersøgelser - igen med lidt forskellige resultater - viser at både kaffe og mælk også er skadeligt...

Øl er.....

Øl er sundt - nej drik aldrig øl - drik 8 om ugen - drik en om året - 4 om dagen - drik vin - rom - vodka - snaps - drik aldrig alkohol........ og sådan forsætter parodien om alkohol.

Jeg har den rette alder og fik alle sygdommene – så holdt jeg om med at drikke alkohol og blev rask - nu gider jeg ikke drikke – men en historie er ikke sandheden om alkohol og åbenbart så finder videnskaben en ny sandhed om ugen når det kommer til alkohol i en eller anden form.

Så jeg tager chancen og forsætter med at lade være med at drikke øl – vin og sprut - jeg holder på vand – kaffe og mælk er godt nok til at jeg kan holde mig i live - og så ellers sidde og grine over at alle æggehovederne render rundt om sig selv og falder over deres egne ben i jagten på sandheden om sprutten

Seneste fra Krop & Sundhed

Grønlandske stemmer

Aviaja

»Det er vigtigt, at lokalbefolkningen uddanner sig, for bedre at være en del af udviklingen og bedre kunne tjene penge på viden i stedet for at tjene penge på tønder af olie«

Aviaja Lyberth Hauptmann, ph.d.-studerende på DTU.

Tema om fremtiden for grønlandsk forskning

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Seneste blogindlæg