Top 5: Vild teknik skal forhindre nyt 9/11
Terrorangrebet 11. september 2001 satte turbo på udviklingen af sikkerhedsudstyr i lufthavne. Vi har fundet de vildeste teknologier, der fremover skal holde flyene fri for terrorister.

Skoskanneren MagShoe bliver allerede brugt i blandt andet Spanien. (Foto: IDO Security)

Skoskanneren MagShoe bliver allerede brugt i blandt andet Spanien. (Foto: IDO Security)

Selvom der er gået ti år, siden to kaprede fly fløj ind i World Trade Center, har efterdønningerne fra terrorangrebet langt fra lagt sig.

Frygten for et nyt, lignende terrorangreb har forplantet sig i krav om stadig større sikkerhed i lufthavnene, og det kan mærkes i de laboratorier, hvor fremtidens sikkerhedsteknologier bliver udviklet.

»Terrorangrebet 11. september 2001 har betydet et enormt politisk fokus, som har banet vejen for væsentligt øgede finansielle muligheder i det teknologiområde,« siger adjunkt Preben Fihl fra Institut for Arkitektur og Medieteknologi på Aalborg Universitet.

Han forsker selv i intelligente overvågningssystemer, som er et af mange våben, der i kølvandet på 11. september 2001 bliver udviklet for at vinde den teknologiske kamp mod terrorister.

Teknologi afløser irriterende regler

Terrorangrebet for ti år siden er i det hele taget »den begivenhed, der mest markant har betydet noget for udviklingen af sikkerhedsteknologi i forhold til at beskytte den civile luftfart«, siger Thorbjørn Ancker, der er kommunikationschef i Trafikstyrelsen.

Han var også kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen inden sammenlægningen med Trafikstyrelsen, og han har derfor fulgt de seneste års kamp mod terror i lufthavnene tæt.

Skoskanneren, der her præsenteres af firmaet IDO Security, er en af de nye teknologier, som i en del lufthavne allerede bruges til at gøre sikkerhedskontrollen mere pålidelig og hurtigere.

»Der er to typer barrierer, man kan sætte op, for at beskytte flytrafikken mod terroranslag. Der er dels forskellige former for procedurer, og så er der tekniske løsninger. Man arbejder hen imod at få forfinet de tekniske løsninger, fordi de tekniske løsninger bidrager til et hurtigere og mere smidigt passager-flow igennem lufthavnene, end procedurer gør,« siger Thorbjørn Ancker.

Fem af de mest avancerede teknologier, der i fremtiden skal fange terrorister og gøre det nemmere for uskyldige passagerer at komme igennem sikkerhedskontrollen, kan du læse om her:

1: Skoskanner lader dig beholde fodtøj på

22. december 2001 forsøgte al-Qaeda-sympatisøren Richard Reid fra England at sprænge et American Airlines-fly i luften med sprængstof, som han havde gemt i sine sko. Det mislykkedes dog ’skobomberen’ at antænde lunten, og han blev overmandet om bord på flyet og senere idømt livsvarigt fængsel.

Episoden er en af hovedårsagerne til, at der i mange lande er blevet indført en regel om, at rejsende skal tage skoene af i sikkerhedskontrollen, lægge dem på rullebåndet og lade dem blive skannet sammen med håndbagagen. De traditionelle metaldetektorer, som man går igennem, er nemlig ikke gode nok til at opdage våben skjult fra skinnebenet og ned.

Den tidskrævende, besværlige og indimellem ildelugtende manøvre med at tage skoene af er dog allerede fortid i en del lufthavne, hvor der er blevet installeret deciderede skoskannere.

Det israelske firma IDO Security har udviklet en af de førende skoskannere kaldet ’MagShoe’, som passageren - iført sit fodtøj - ganske enkelt træder op på, hvorefter apparatet ved hjælp af røntgenstråler i løbet af blot 1,2 sekunder kan finde skjulte våben indeholdende metal i skoene. IDO Security arbejder på en ny udgave, der også skal kunne opsnuse sprængstoffer.

2: Løgnedetektor-robot måler sved og blodtryk

Terrorister sveder på en bestemt måde, inden de udfører deres mission, mener firmaet bag den løgnedetektor-agtige maskine COGITO, der måler blodtryk og tager prøver af sved på håndfladen. (Foto: Suspect Detection System ltd.)

11. september 2001 brugte terroristerne angiveligt blot hobbyknive og ikke bomber eller pistoler til at kapre flyene. At man kan kapre fly stort set uden våben er et argument for, at man i højere grad bør gå efter at identificere mistænkelige personer frem for fysisk at undersøge samtlige passagerer for farlige genstande.

Det israelske Suspect Detection System kan netop hjælpe med at finde ud af, hvilke passagerer der opfører sig som potentielle terrorister, ved at analysere fysiske og psykiske træk ved passagererne.

Systemet bruges i robotten COGITO, som passageren sætter sig over for. Robotten skanner til at begynde med passagerens pas, fingeraftryk og iris. Derefter stiller robotten en lang række spørgsmål, som passageren svarer ja eller nej til, mens maskinen måler passagerens blodtryk og undersøger mængden og typen af sved på passagerens håndflade.

Efter fem minutters test analyserer den løgnedetektor-agtige maskine resultaterne og kan afsløre, om passageren udsender signaler, der er typiske for en terrorist.

Ifølge firmaet bag har maskinen i forsøg fanget 85 procent af dem, der spillede terrorister, mens den mistænkte otte procent af de uskyldige. Målet for firmaet er at fange 96 procent af terroristerne og højest mistænke 4 procent af de uskyldige passagerer. Maskinen, som du kan se en video af her, er ved at blive afprøvet i flere lande.

3: Skanner finder flydende sprængstof

En af de mest forhadte sikkerhedsregler er den om, at man ikke må tage beholdere med væske og andre flydende stoffer med om bord på fly, medmindre de indeholder mindre end 100 milliliter og er pakket i gennemsigtige, genlukkelige plastikposer.

Snart kan du tage sodavand og andre væsker med i håndbagagen igen, for maskiner som denne vil kunne afsløre, hvis flaskerne indeholder flydende sprængstoffer. (Foto: Safran Group)

Begrænsningen blev indført af EU i år 2006, efter at britisk politi havde afsløret terroristers planer om at sprænge adskillige fly i luften med flydende sprængstof gemt i sodavandsflasker.

Reglen giver dog så meget besvær, at EU har barslet med gradvist at lempe på den og fjerne den helt i år 2013, og ny teknologi kan gøre det muligt uden at gå på kompromis med sikkerheden. Der bliver nemlig udviklet detektorer, der pålideligt kan opdage flydende sprængstoffer i håndbagagen uden at afgive falsk alarm på grund af uskadelige væsker.

Længst fremme er angiveligt det franske firma Morpho med deres XDi Liquid Explosives Detection Solution. Systemet bruger røntgendiffraktion til at identificere potentielt farlige væskers molekylære sammensætning, hvilket ifølge firmaet selv giver en større nøjagtighed end ved at måle på væskernes massefylde eller andre mindre markante karakteristika.

Morpho regner med at være klar til at teste detektoren, samtidig med at EU fjerner væskebegrænsningerne i år 2013.

4: Teknologi læser dine tanker

George Orwells ‘Big Brother is watching you’-forudsigelse går på nogle punkter mere end i opfyldelse, når det kommer til fremtidens sikkerhedsudstyr i lufthavnene. Om nogle år kan sikkerhedsfolk groft sagt se direkte ind i din sjæl.

Både det israelske ’We See You’-projekt af firmaet WeCU og det amerikanske  føderale ’Future Attribute Screening Technology’-system anvender kameraer og en række sensorer, der kan gøre det muligt at afsløre, om nogle personer har intentioner om at begå kriminalitet.

Det israelske system har været otte år undervejs og tager udgangspunkt i adfærdsvidenskaber. Systemet viser passagerne forskellige billeder og overvåger deres reaktion med kameraer og sensorer, der afslører ændringer i passagerernes hjerterytmer og temperatur.

Hvis systemet analyserer sig frem til, at en passager reagerer, som om han er vant til at se nogle billeder, der ikke er almindelige – specielt dem med forbindelse til terrororganisationer – bliver han trukket til side for at blive undersøgt nærmere.

På samme måde kan det amerikanske system ved hjælp af kameraer og en lang række sensorer fra afstand overvåge passagerer og måle på den enkeltes puls, hudtemperatur, vejrtrækning, stemme, ansigtsudtryk, kropssprog og pupiller, mens de går igennem lufthavnen. Systemet kombinerer informationerne fra sensorerne og analyserer sig frem til, om nogle personer opfører sig som om, de kunne have kriminelle intentioner.

Begge systemer er stadig i testfasen.

5: Diskret nøgenskanner gør dig til tændstiksmand

Et af de seneste skud på stammen inden for lufthavnssikkerhedsteknologier er kropsskannere – også kaldet nøgenskannere. De er smarte, fordi det blot tager 15 sekunder at undersøge, om passagererne gemmer noget ulovligt under tøjet, og dermed kan passagererne undgå at blive kropsvisiteret.

En kropsskanner virker ved, at en passager stiller sig ind i den og bliver ramt af enten millimeter-bølge-stråler eller røntgenstråler. Strålerne går igennem tøj, men reflekteres af kroppen og objekter på kroppen, og ved at opfange de reflekterende bølger kan skanneren danne præcise billeder af kroppens form og objekter såsom våben og sprængstoffer gemt på kroppen.

Kropsskannere bliver mere diskrete, da de får software, der forvandler afslørende 'nøgenbilleder' til anonyme skikkelser. (Foto: Undejj)

Kropsskannerne er blevet kritiseret, fordi røntgenstrålerne mistænkes for at øge risikoen for hudkræft, og fordi de overtræder nogle passagerers blufærdighedsgrænse ved at lave ’nøgenbilleder’ af dem.

Det sidstnævnte problem er man dog godt i gang med at tage hånd om. Ny software omdanner nemlig automatisk de meget virkelighedstro nøgne kroppe til anonyme ’tændstiksmænd’, så passagererne undgår at føle sig beluret.

Udviklingen fortsætter

Ifølge Preben Fihl fra Aalborg Universitet stopper udviklingen ikke her.

Han forudser, at fremtidens sikkerhedsteknologier i højere grad vil høste og kombinere informationer fra mange forskellige kilder såsom sociale netværk, mobilmaster og kameraer med indbygget ansigtsgenkendelse. På den måde kan systemerne vide, hvem vi er, hvor vi er, og hvad vi foretager os. Det vil dog blive set som en invasion af privatlivets fred, mener han.

»Når antiterror-teknologierne bliver modnet lidt mere, vil der blive et øget krav om at bygge privatlivsfunktioner ind i dem, så man ikke bare kan få data ud om, hvor folk går henne. Det vil være nogle systemer eller algoritmer, der analyserer informationerne, og kun hvis der er nogle bestemte kriterier, der er opfyldt, kan man få adgang til den data,« siger Preben Fihl.

Sikkerhedskontrollen bliver hurtigere

Trafikstyrelsens Thorbjørn Ancker tror, at udviklingen vil gå i retning af, at teknologierne skal gøre det hurtigere at komme igennem lufthavnen.

»Det, der er alles håb, er, at man kan få noget teknologi, som gør, at man helt kan ophæve mange af de der tidskrævende procedurer,« siger Thorbjørn Ancker og fortsætter:

»Man forestiller sig, at flypassagerer om nogle år simpelthen går igennem en slags tunnel, hvor de bare spadserer igennem med sko, frakke, hat, hue og halstørklæde på og deres håndbagage i hånden uden at stoppe, og samtidig bliver de så skannet for metal, sprængstoffer og alt, hvad der kunne være af farlige og ulovlige genstande.«

»Det vil være den optimale løsning, fordi man på den måde har et noget nær perfekt flow igennem lufthavnen, samtidig med at man har den samme grad af sikkerhed, som man har i dag,« siger han.

Antiterrorister vinder teknologisk kamp

Preben Fihl er sikker på, at antiterroristerne vinder den teknologiske katten-efter-musen-leg mod terroristerne, fordi antiterroristerne har flest ressourcer.

»Men betyder det så, at antiterror-folkene kan forhindre alle terrorangreb i fremtiden? Nej, det tror jeg ikke, for der andre ting, der spiller ind. Med teknologi kan man ret nemt opdage en bil, der kører hen imod en vejafspærring i høj fart, og bedømme den som en mulig trussel, men betyder det så, at man kan stoppe den? Det er ikke sikkert,« siger Preben Fihl.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om det bizarre havdyr her.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk