InSight sender selfie hjem fra Mars
InSight billede

Instrument Deployment-kameraet (IDC), som har taget selfien, sidder på InSights robotarm. Kameraets gennemsigtige støvskærm sidder stadig på kameraets linse. Den forhindrer partikler, hvirvlet op fra jorden under landingen, i at sætte sig på kameralinsen. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

30 november 2018

Rum-robotten InSight, som landede på Mars for få dage siden, har sendt et billede af sig selv ned til Jorden, skriver NASA i en nyhedsopdatering på deres hjemmeside.

Efter at have overlevet sin 7 måneder lange rejse til Mars offentliggør det amerikanske rumagentur nu et fotografi, som er taget kort tid efter rumsonden landede på den røde planet.

Billedet er blevet sendt ned til os ved hjælp af en NASA-satellit, som er i kredsløb om Mars. Billeder skal blandt andet hjælpe NASA med at finde det mest optimale terræn, som InSight skal bore sig ned i.

I en twitter-meddelelse skriver NASA, at InSight vil blive ved med at sende billeder ned til os. Vi kan også se frem til billeder med andre kameravinkler, når fartøjets robotarm er blevet strukket ud.

Udover at have taget billeder af sig selv, har InSight også sendt signaler til Jorden om, at dens solpaneler nu er foldet ud.

Solpanelerne samler sollys, som gør InSight i stand til at oplade sine batterier hver dag, så den kan fortsætte sit arbejde om natten.

»InSight teamet kan sove roligere i nat, nu hvor rumfartøjets solpaneler er i brug og genoplader batterierne,« siger Tom Hoffmann, projektleder på InSight ved NASA’s Jet Propulsion Laboratory i Californien, i NASA’s artikel.