DTU-forskere laver vegansk yoghurt ud af ølrester
... og syrner den med mælkesyrebakterier fra den danske natur.
Vegansk yoghurt ølrester

Den nye yoghurt består af tre ingredienser: Soja, mask og mælkesyrebakterier. Til venstre ses yoghurten ved siden af plantebasen (mask) i midten og sojadrik til højre. (Foto: Claus Heiner Bang-Bertelsen og Anders Peter Wätjen)

Forskere på DTU er gået sammen med virksomhederne Carlsberg, Naturli’ og Novozymes for at lave en bæredygtig vegansk yoghurt, der udnytter spildprodukter fra fødevareindustrien.

Og yoghurten lyder da også ganske sparsom. Den indeholder nemlig kun tre ingredienser: Sojadrik, mælkesyrebakterier og forskernes hemmelige våben - mask, der er et fiberholdigt restprodukt fra ølbrygning.

Det fortæller Claus Heiner Bang-Berthelsen, der er seniorforsker på DTU Fødevareinstituttet.

»Mask har et højt protein- og fiberindhold, og den indeholder fermenterbare sukre, som vi kan bruge til at lave vegansk yoghurt. Det blander vi så med sojadrik. Formålet er at lave en bæredygtig fødevare, der består af produkter, der ellers ville gå til spilde,« siger han.

I en konstruktiv serie undersøger Videnskab.dk, hvordan mennesket kan redde verden, og hvordan vi hver især kan gøre en forskel hjemme fra sofaen.

Som en del af serien giver forskere gode råd, baseret på deres egen forskning.

Du kan få og give gode råd i vores Facebook-gruppe Red Verden.

Mælkesyrebakterier fra planteriget

Hvis du selv er veganer eller køber veganske produkter fra tid til anden, så ved du måske, at der allerede findes en række veganske yoghurter på markedet.

Men den nye yoghurt adskiller sig alligevel. Forskerne har nemlig været på jagt efter den helt rigtige mælkesyrebakterie, der kan syrne soja og mask på den helt rigtige måde.

»I modsætning til andre yoghurter, der bruger mælkesyrebakterier, som vi kender dem fra mejeriindustrien, og som derfor er tilpasset laktose (mælkesukker, red.), har vi været ude og finde en mælkesyrebakterie, som er velegnet til at omsætte plantesukker. Så det bliver bedre syrnet ligesom rigtig yoghurt, og vi behøver ikke tilsætte fortykningsmidler,« siger Claus Heiner Bang-Berthelsen til Videnskab.dk.

Præcis samme fremgangsmåde blev brugt i Masse-eksperimentet i 2018, hvor 35.000 skolebørn gik på jagt efter bakterier i det danske landskab. Det kan du læse mere om her.

Mask er et bidprodukt, der opstår under ‘mæskningen’ i ølbrygningsprocessen. Her varmes malt i vand, og de faste stoffer, som filtreres fra, kaldes mask. (Foto: Shutterstock)

Bedre til at nedbryde plantesukker

I mejeriindustrien har man lavet yoghurt på mælk i rigtig mange år, og derfor er de mælkesyrebakterier, vi kender fra almindelig yoghurt, med tiden også blevet mindre velegnede til at nedbryde plantesukker.

For når bakterier kun lever af mælkesukker, kan de med tiden miste evnen til at nedbryde plantesukker, fortæller forskningsassistent Anders Peter Wätjen, der har været med til at udvikle yoghurten:

»Det gen, som giver bakterierne evnen til at nedbryde laktose (mælkesukker, red), vil blive ved med at være til stede, mens genet for nedbrydning af cellulose (plantesukker, red.) vil forsvinde eller i hvert fald være mindre aktivt,« siger han.

Derfor har forskerne indhentet prøver fra træer, græs, blade, blomster og bær på DTU's campus og i haver og parker i Danmark.

»Vi har selvfølgelig sikret os, at de ikke er farlige, og så har vi testet, hvilken slags sukker de kan bruge ved at afprøve dem på forskellige plantebaser. Til sidst fandt vi frem til den helt rigtige, som er bedst til at nedbryde sukkeret i soja og mask, og som laver de rigtige smagsstoffer og den rigtige tekstur,« siger Anders Peter Wätjen.

LÆS OGSÅ: Dansk studie: Fiberrig kost med lavt glutenindhold kan gavne dine tarmbakterier

Mask

Mask er et biprodukt, der opstår under ølbrygning i den proces, der kaldes mæskning.

Her lægges tørret malt i opvarmet vand, der under processen stiger i temperatur, så enzymer kan omsætte stivelsen i malten til fermenterbare kulhydrater.

I slutningen af mæskningen filtreres de faste og flydende dele af mæsken fra hinanden. Den faste del er 'masken'.

I øjeblikket bruges mask hovedsageligt til dyrefoder, men den indeholder både protein og fibre, som ifølge Claus Heiner Bang-Berthelsen gør den oplagt som plantebase til deres yoghurt.

Konsistensen er rigtig, men smagen er… anderledes

Én ting er at finde de rigtige bakterier. Sojadrik og mask er stadig ikke det samme som mælk, og derfor kommer det heller aldrig til at smage helt af det samme, fortæller forskerne.

De fortæller, at syrligheden og tykkelsen er meget lig yoghurt, som vi kender den, men smagen er anderledes.

»Den smager lidt mere af korn. Kernerne i masken, der er lidt øllebrøds-agtig, kan godt smages. Vi har haft besøg af personer, der syntes, den smagte godt, og andre, der ikke var så meget til den her korn-smag. Det er jo ikke en smag, vi typisk forbinder med yoghurt,« siger Claus Heiner Bang-Berthelsen.

Yoghurten tager smag af den mask, der bruges, og mask kan komme fra mange forskellige øltyper. Masken i yoghurten her stammer fra pilsner-øl.

»Enten skal vi bare holde fast i, at den smager på denne måde, eller også kan vi tilføje kaffe eller kakao eller noget andet. Det vil man sagtens kunne,« uddyber Claus Heiner Bang-Berthelsen.