KORT NYT FRA UDLANDET
Talesproget består af lydbølger, som har bestemte rytmer. I fremtiden kan man opdage læsevanskeligheder hos børn langt tidligere ved at se, hvordan de opfatter rytme, en evne som ifølge forskerne bag studiet er knyttet til den sproglige udvikling. Det skriver Science.com.
Forskere fik 35 børn mellem tre og fire år til at spille på tromme og synkronisere deres rytme med forskernes. Forskerne inddelte derefter børnene i ’synchronizers’ og ’non-synchronizers’.
Derefter spillede forskerne ifølge Science.com lyde som ’ba’ og ’da’ for børnene, mens de optog deres hjerneaktivitet gennem elektroder på deres hoveder.
Resultatet var, at ’synchronizers’ hjerner var bedre til at bearbejde lydene og skille dem fra hinanden end ’non-synchronizers’.
»Samlet set indikerer resultaterne at før-skole børns evne til at følge en rytme kan forudsige, hvor god han eller hun er til at udvikle sit sprog, der senere understøtter læseevnerne senere. Rytme kan også fortælle, hvor god et barn er til at bearbejde tale,« siger Nina Kraus, der er biolog på Northwestern University i Evanston, Illinois, til Science.com.
Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Læs også:
Hvordan kan en by have rytmer?
Den dag jeg ikke længere kunne læse
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
aml