Der er vist ingen tvivl om, at pædagogerne – de tålmodige sjæle der passer vores højtgearede børn, mens alle vi andre går på arbejde i ro og fred – har en stor finger med i spillet, når det kommer til børnenes læring og udvikling. Men nu viser en ny undersøgelse, lavet af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, for Kommunernes Landsforening, at pædagogerne allerede i dagtilbuddet kan styrke børns læring og udvikling endnu mere, end de gør i dag. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.
I undersøgelsen beskriver forskerne blandt andet, at kvalitet i dagtilbud ikke blot afhænger af én pædagogs handling eller ét særligt tiltag – der er flere forhold, der spiller ind.
»Det har blandt andet været interessant at få bekræftet, hvor vigtig relationen mellem pædagogen og barn er. Det kan godt være, at vi har tænkt, at det forholdt sig sådan, men nu har vi faktisk forskningsdokumenteret viden for, hvor afgørende denne relation er,« udtaler Neriman Tiftikci, der er evidenskonsulent ved Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, og som har været med til at udarbejde rapporten, i pressemeddelelsen.
Den 17. september 2013 holder KL konferencen ‘Virkningsfulde tiltag i dagtilbud’, hvor rapportens resultater bliver præsenteret.
Læs også:
Pædagoger bærer på skam, når etikken udfordres
Blanketter og formularer ændre pædagogers syn på lortebleer og snotnæser
Opsang til forældre: Tjek jeres børn for lus
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
CPP