Vildt fund: 1.000 år gammel shamanpung indeholdt psykedeliske stoffer
arkæologi Bolovia stoffer shaman

Lædertasken og dens indhold. (Foto: Miller et al., PNAS, 2019).

07 maj 2019

Hvor langt tilbage i tiden har mennesker benyttet sig af hallucinogene (psykedeliske) stoffer?

Måske længere, end vi troede, viser et nyt studie.

Forskere har nemlig fundet en gammel pung, som måske indeholder verdens ældste bevis for brugen af hallucinogene planter i en befolkning.

Det skriver National Geographic.

Lektor José Capriles, der er antropolog på Penn State University, USA, og forfatter til et nyt studie om fundet, fandt pungen i en grotte på en arkæologisk udgravning i Bolivia i 2010.

Pungen er lavet af tre sammensyede rævesnuder, og den tilhørte formentligt en shaman, i det der nu er det sydvestlige Bolivia, for omkring 1.000 år siden.

I pungen fandt Capriles flere forskellige planter, der formentligt blev brugt til 'ayahuasca', som er et ritual, hvor man for eksempel laver suppe af hallucinogene planter eller ryger dem.

grotte udgravning Bolivia stoffer

Forskerne fandt tasken og pungen i en grotte i Cueva del Chileno i det sydvestlige Bolivia. (Foto: Jose Capriles, Penn State).

Pungen lå i en gammel lædertaske, der også indeholdt to træskeer til at knuse planterne, to spatler lavet af lamaknogler, et hårbånd og en slags tube til at ryge planterne.

»Vi vidste godt, at psykofarmaka var vigtigt i de åndeligt og religiøse aktiviteter i den sydcentrale del af Andes, men vi vidste ikke, at disse mennesker brugte så mange forskellige typer af stoffer og muligvis kombinerede dem,« siger Jose Capriles i en pressemeddelelse fra Penn State University.

»Dette er det største antal psykoaktive stoffer, der nogensinde er fundet i en enkelt arkæologisk samling fra Sydamerika,« fortsætter han.