Sorte huller: Her er alt, du skal vide
Vi har samlet den mest basale viden om sorte huller i denne artikel.

Kunne man se ind i et sort hul, ville man se det mørkeste mørke, man overhovedet kan forestille sig. Omgivelserne kunne derimod være lysende spiraler af gasser med store magnetfelter i langsom bevægelse mod det sorte hul. Her ses en computersimulation af skyggen af et sort hul omgivet af en ring af ild. (Illustration: T. Bronzwaer, M. Moscibrodzka, H. Falcke, Radboud University)

Meget tyder på, at noget meget stort er under opsejling. Rygterne blandt astronomer og fysikere verden over er ved at nå et spændingsniveau som en supernova:

På onsdag præsenteres vi formentlig for verdens første billede af et sort hul.

European Southern Observatory, ESO, der er et samarbejde mellem 11 europæiske lande om drift af et astronomisk observatorium, meddelte sidste uge, at de afslører ‘noget stort’ på et pressemøde onsdag 10. april kl. 15 dansk tid.

Selvom vi ikke ved med sikkerhed, hvad de vil afsløre, så tyder meget på, at det bliver verdens første billede af et sort hul.

LÆS OGSÅ: Stor afsløring onsdag: »Hvis det er et billede af et sort hul, så er det en Nobelpris«

Men hvad er det lige med de sorte huller? Hvorfor er de så interessante? Hvordan ‘opdagede’ man dem? Hvorfor kan vi ikke se dem? Hvordan skabes de? Og hvordan fungerer de egentlig?

Bliv klogere på de basale informationer om sorte huller i dette 'crash-course', der bygger på Videnskab.dk’s tidligere artikler om sorte huller.

Du kan se alle artiklerne fra Videnskab.dk, som denne opsamlingsartikel bygger på, i bunden af artiklen.

LÆS OGSÅ: Første billede af et sort hul nogensinde: »Ligner en ring af ild«

Universets mest mystiske objekter

Et sort hul er et objekt i rummet, der er blevet presset så meget sammen af tyngdekraften, at det ingenting fylder.

For at give et eksempel på hvor kompakt et sort hul er, så ville Jorden være lige så stor som en sukkerknald, hvis den havde samme tæthed som et sort hul.

Tyngdekraften i et sort hul er så stærk, at den fanger alt, som kommer i nærheden af den: Gas, planeter, hele stjerner - selv lyset med dets hastighed på 300.000 km/s kan ikke slippe fri.

Tyngdefelt og tyngdekraft

Al masse er omgivet af et tyngdefelt.

To mennesker, som vejer lige meget, trækker i hinanden med lige stor tyngdekraft, men disse kræfter er som regel så små, at de ikke mærkes i forhold til den stærke tyngdekraft fra Jorden.

Massive legemer trækker meget mere i den materie, som omgiver dem.

Et sort hul er et område i rummet, som er så massivt, at det fanger alt, som kommer i nærheden af det - til og med lyset.

Og fordi sorte huller også suger lyset til sig, kan de ikke ses, hvorfor forskerne i mange år har kæmpet med at bevise, at de faktisk eksisterer.

I dag findes der masser af observationer, der peger på, at sorte huller eksisterer, men de sorte huller bliver stadig betragtet som nogle af universets mest mystiske objekter.

De beviser, vi har i dag er dog kun sekundære beviser. Hvis vi får et billede af et sort hul, har vi direkte beviser, og derfor er det vildt, hvis det sker.

Einstein forudså de sorte huller

Teorien bag sorte huller er mere end 90 år gammel og bygger på Einsteins generelle relativitetsteori - en teori om, hvorledes rum og tid indgår i formuleringen af fysikkens love.

Ideen går dog endnu længere tilbage og blev første gang fremført af den britiske videnskabsmand John Mitchell i 1783.

De fleste forskere troede dog ikke på, at sådan nogle objekter eksisterede før 1960'erne, hvor man fandt bevis for, at nogle gamle stjerner var kollapset og havde dannet små sorte huller, blot få gange mere massive end vores egen Sol.

På samme tid opdagede man også kvasarerne; de skinnende midtpunkter i galakser. Den enorme energi, de producerer kan kun skyldes et stort og sultent sort hul, mener forskerne.

Man har i dag registreret så mange af de sorte hullers virkninger på omgivelserne, at der ikke stilles spørgsmålstegn ved, om de findes.

Hvordan ser et sort hul ud?

Vi har en forestilling om et sort hul som et roterende objekt i rummet (som foroven), selvom vi endnu ikke har fotograferet sorte huller - og det er jo lidt mærkeligt.

Det skyldes dog, at man kan finde dem ved at studere den effekt, de har på omgivelserne omkring sig. Det vil sige, man kan finde sekundære beviser.

LÆS OGSÅ: Vil vi nogensinde se et sort hul?

Nogle har tidligere forsøgt at forklare sorte huller ved at sige, at de fungerer som afløbet i et badekar.

Selvom sammenligningen ikke er helt korrekt, giver den et fint billede af, hvordan et sort hul fungerer - hvilket forklarer, hvordan vi kan observere dem.

Både for afløbet og det sorte hul gælder det, at det er tyngdekraften, der er på spil.

Vandet forsvinder ned i afløbet på grund af tyngdekraften fra Jorden, og stof falder ind mod et sort hul som følge af tyngdekraften fra hullet.

Alt vandet i badekarret kan ikke løbe ud på én gang, så vandmolekylerne stiller sig så at sige i kø i strømhvirvlen og afventer deres tur.

Omtrent sådan foregår det faktisk også omkring et sort hul - og det er netop det, der gør det muligt for os at observere dem.

Hvor stort er et sort hul?

Et sort hul er – i kosmisk målestok – meget småt.

Massen af sorte huller måles i solmasser, hvor en enkelt solmasse er massen (vægten) af vores egen Sol, som vejer ca. 1,99 billioner billioner ton (1,99x10^30 kg).

Små sorte huller i rummet er mellem 3 og ca. 100 solmasser.

De store tunge sorte huller, som det i midten af vores galakse, vejer flere millioner solmasser. Det største sorte hul, man kender til, er omkring ti milliarder solmasser.

Et sort hul er 6 km i diameter per solmasse.

Læs mere i artiklen 'Kunsten at veje et sort hul'.

Kilde: Marianne Vestergaard, Lektor ved Niels Bohr Institutet