Wauw! Jupiters storme minder om et van Gogh-maleri
Planeterne er universets levende kunstværker.
Jupiter Juno Nasa rumsonde

Billedet er taget omkring tre femtedele af vejen fra Jupiters ækvator til nordpol. (Foto: NASA)

Jupiters overflade fremstår som et levende ekspressionistisk oliemaleri, udført med hvirvlende penselstrøg. Som var det den virkelige inspiration for van Goghs Stjernenatten.

Rumsonden Juno er på fotosafari rundt om planeten Jupiter og har for nylig sendt en masse billeder tilbage til Jorden. Blandt andet dette foto af et vejrsystem på planeten Jupiter, som blev taget 24. oktober 2017.

På grund af Junos vinkel i forhold til Jupiter og Solen, da rumsonden tog billedet, kan man se de højereliggende skyer kaste skygger, og den maleriske dybde træder frem.

Juno var 18.906 km fra Jupiters overflade, da billedet blev taget. Hver pixel på billedet er 12,5 km.

Du kan se flere billeder i denne artikel.

Gasplaneten Jupiter er den største planet i Solsystemet.

Billedet er farveforstærket, da det oprindeligt er taget med røde, grønne, blå og infrarøde filtre. De skal kombineres for at give et mere naturligt (i vores øjne) udseende på billedet.

Den amerikanske rumfartsorganisation, NASA, lægger de rå billeddata fra Juno ud til offentligheden, så forskere, kunstnere og andre kreative sjæle kan skabe smukke gengivelser af planeten.

Billedet er fra Junos niende tur rundt om Jupiter. Rumsonden skal ifølge planen rejse mindst 12 gange forbi planeten, før den styrter ned og brænder op i Jupiters atmosfære. Så der er højst sandsynligt flere billeder på vej.

van gogh starry night stjernenatten jupiter juno rumsonde nasa